23948sdkhjf

Beyond zero

Klimat och miljötänkning är framtiden också inom verkstadsindustrin. SKF strävar efter att bli koldioxidneutrala och hjälpa sina underleverantörer att införa hållbarhetstänkande.
Redan för 20 år sedan införde SKF sin första miljöpolicy och sedan dess har hållbarhetstänkandet varit en del av arbetet i koncernen. SKF – aktien ingår nu för nionde året i rad i Dow Jones hållbarhetsindex, tillsammans med 300 andra hållbara börsbolag.

Utöver att implementerna hållbarhetstänkandet i den egna organisationen jobbar de också med att få deras underleverantörer till att följa samma principer. SKF vill bli bättre på hur de jobbar med deras underleverantörer.

- Men kanske främst hur vi jobbar med våra underleverantörer för att förmå dem att följa samma principer som oss. Att de har en miljöstrategi, hur de jobbar med arbetsrätt och så vidare. Det har vi börjat arbeta intensivt med de senaste åren. Det är mycket jobb kvar att göra. Men där kan vi också få draghjälp av internationella avtal och överenskommelser på miljöområdet som förhoppningsvis kan komma nu i Köpenhamn, säger SKFs vd Tom Johnstone.


SKF strävar efter att bli koldioxidneutrala och använder här uttrycket ”Beyond zero”. SKF har som mål att reducerad det egna koldioxidutsläppet med 5 % varje år, oberoende produktionsökning. Veckans affärer har frågat Tom Johnstone om detta är hållbart?

- Nej, inom en snar framtid, säg ett till två år, ska vi justera det målet. Vi var tvungna att göra en dramatisk förändring i vår verksamhet så därför satte vi upp ett dramatiskt mål. Men tittar vi framåt kan vi absolut minska koldioxidutsläppen årligen men inte så mycket som 5 procent.

Om SKF kommer att nå målet om att bli ett helt koldioxidneutralt företag svarar Tom Johnstone följande: ”Absolut, det är vårt mål. Redan i dag mäter vi ju och får egen klimatpåverkan i produktionen, reviderad av oberoende bedömare. När vi också kan mäta och få klimatvinsterna hos våra kunder oberoende validerade, vilket vi är i processen att få, kan vi absolut nå dit.”

De stora möjligheterna inom fordonssektorn finns inom miljöområdet var friktion och vikt är bland de största miljöbovarna.

Källa: Veckans affärer

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.111