23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Till er tjänst!

De senaste 18 månaderna har transaxeltillverkaren GIMA haft ett fullserviceavtal med Sandvik Coromant. Avtalet ger kostnadskontroll och förbättrade resultat, men även det som kunden beskriver som ”kompetens”, ”lyhördhet” och ”tillgänglighet”.

Groupement International de Mécanique Agricole (GIMA) grundades 1994 och är specialiserade på tillverkning av växellådor och bakaxlar till traktortransmissioner. Man har två aktieägare, det amerikanska företaget AGCO SA och det tyska företaget Claas Tractor SAS. GIMA:s transmissioner används bland annat av traktormärkena AGCO och CLAAS.

Under 2013 hade GIMA en försäljning på 325 miljoner euro (ca 2,9 miljarder SEK) och tillverkade mer än 25 000 transaxlar. Antalet anställda uppgår till 981, inklusive 118 medarbetare inom FoU, som arbetar i de 43 000 kvadratmeter stora lokalerna i Beauvais, Frankrike. GIMA firar 20-årsjubileum i september 2014.

För små barn i norra Frankrike innebär en resa till Beauvais nästan en resa till paradiset. I Beauvais kör nämligen lastbilar lastade med tre–fyra skinande nya traktorer förbi i en strid ström på väg till återförsäljarna. Och du kan vara ganska säker på att många av dem har växellådshus som har frästs, hålbearbetats, försetts med innergänga och borrats upp med Sandvik Coromants verktyg.

De senaste 15 åren har Sandvik Coromant haft en stark affärsrelation med Groupement International de Mécanique Agricole (GIMA), som tillverkar transaxlar till AGCO:soch CLAAS traktorer.

När GIMA installerade en ny bearbetningslinje för transmissions- och växellådshus 2012 bestämde man sig för att uppdatera relationen med Sandvik Coromant till ett fullserviceavtal. Det har skapat ett mycket tätare samarbete som båda parter vinner på.

”Ett fullserviceavtal är som ett partnerskap som syftar till att förbättra produktivitet och processer”, förklarar Benoit Ménard, process engineering director hos GIMA. ”Det gör att vi kan integrera vår leverantör i vår produktionsbana.

”Lyhördhet och tillit är avgörande för vår relation och vi arbetar tillsammans på en daglig basis för att säkra att vi är så effektiva som möjligt”, säger han.

Sandvik Coromants verktyg används för tre transaxelhuskomponenter som GIMA producerar. Men i stället för att köpa verktyg från Sandvik Coromant, betalar nu GIMA företaget per hus som produceras. Ju bättre processen är och ju effektivare produktionen är, desto fler komponenter kan bearbetas och följaktligen faktureras. Sedan avtalet trädde i kraft har Sandvik Coromant haft ett eget kontor mitt i fabriken.

”Så fort det dyker upp ett problem får vi reda på det samtidigt som kunden”, säger Pascal Nicolas, den säljare hos Sandvik Coromant som sköter kontakten med GIMA. ”Om det står i morgonrapporten att ett verktyg går sönder hela tiden är vi där och byter antingen ut skärhuvudet eller modifierar skärförhållandena. Vi har också installerat ett digitalt lagerskåp så att vi kan hålla koll på alla verktyg som används. Det säkerställer att verktygen aldrig tar slut för GIMA och gör att produktionen aldrig behöver stanna”.

Den här servicenivån är enormt viktig för ett företag med nästan 200 maskiner som körs dygnet runt, hela veckan.

”Fullservicestrategin innebär att Sandvik Coromant är med i laget”, säger Stéphane Magnier, continued progress manager. ”De väntar inte på att vi ska komma till dem. I stället utför de helt enkelt det arbete som måste göras. Sandvik Coromant har verkligen tagit till sig GIMA:s företagskultur. De flesta leverantörer ser inte saker i kundens perspektiv, men vi pratar samma språk”

Mellan november 2012 och februari 2014 ledde GIMA:s partnerskap med Sandvik Coromant till besparingar på 15 till 25 procent. Med de nya bearbetningslinjerna från MCM
och Sandvik Coromants fullserviceavtal har GIMA även minskat bearbetningstiderna från
100 minuter för vissa komponenter till bara 85 minuter.

”Att ha koll på kostnaderna är helt avgörande för att förbättra resultaten och ett fullserviceavtal gör att vi kan det”, säger Jonathan Cohen, purchasing manager hos GIMA. ”Under 2013 producerade vi mer än 25 000 transmissioner och 2018 siktar vi på 35 000. För att klara det måste vi öka vår kapacitet, så en mycket viktig del av vårt avtal med Sandvik Coromant är ett åtagande att minska fräsnings-tiderna och öka volymerna”.

Matthieu Levasseur, engineering process manager för bearbetning, säger att, ”Eftersom Sandvik Coromant är så inarbetade i GIMA:s verksamhet behöver vi inte vänta till slutet av månaden för att de ska upptäcka om det finns något problem. De utvärderar ingreppet meddetsamma och det engagemanget gör oss effektivare. Att ha ett fullserviceavtal handlar om att ha koll på kostnaden för varje producerad enhet på någon cent när, och styckkostnaden är grunden för allt. Vi har full koll nu”.

SANDVIK Coromant Sverige AB
Box 12
164 93 Kista
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5563507846

Tipsa en kollega

0.047