Ett svek mot svensk forskning, innovation och fordonsindustr
Just nu, minst sagt förbannad och besviken. I höstbudgeten har man smugit in en jätteförändring för industrin, en nedmontering av Fouriertransform, vårt eget statliga riskkapitalbolag.
Under hösten har Löfven talat om ”Industrikansler” och bara för några dagar sedan sa hans efterträdare, Anders Ferbe, på Stora Leverantörsdagen att fordonsindustrin är motorn.
I dag, 23 oktober, kom så budgeten och vi kan läsa att statens riskkapitalbolag Fouriertransform AB, från början riggat för vår industrigren, nu skall byta inriktning till helt andra grenar i näringslivet, dessutom skall nuvarande investeringar avvecklas.
Min summa av detta budgetförslag är, korkat! Ett icke genomtänkt svek mot vår industri, det är ju nu vi behöver kapitalet än mer. Jag fattar inte hur detta kan ske – nu verkar vår industri bli ett särintresse på riktigt!
Det är illavarslande när regeringen leds av en person som under valkampanjandet pratat sig varm för exportindustrins betydelse för tillväxt och välfärd. Valfläsk?!
Under en tid har vår radar uppsnappat tankar på förändringar av Fouriertransforms inriktning och uppdrag.
Men ett sådant drastiskt beslut som nu tagits hade vi inte på känn, utan snarare en återfokusering mot fordonsindustrin. Något som vi argumenterat för i debatten. Inte minst mot bakgrund av de offensiva planer svenska OEM presenterat.
Lägg sedan till det systematiska arbetet med den världsunika, innovationsdrivande, nollvisionen inom trafiksäkerhet och visionerna om fossilfri fordonsflotta 2030 och klimatneutrala transporter 2050.
För att infria dessa krävs externt kapital som får dem som arbetar med trafiksäkerhetslösningar och ny, hållbar teknik att växa, att ta sina idéer till produkter.
När landets främsta nationalekonomer diskuterade svensk industri i anslutning till finans- och fordonskrisen december 2008, drog de slutsatsen att fordonsindustrin är en strategiskt viktig industrinäring för landet. Den är innovativ, högteknologisk, skapar exportintäkter och sysselsättning, samt gör att lilla Sverige har förmågan att ta en idé till en färdig produkt inom landets gränser.
Därför öronmärkte alliansregeringen tre miljarder kronor för riskvilliga investeringar till utveckling av goda idéer, gärna hållbara, inom fordonsindustrin.
Ett beslut som den S-ledda koalitionen väljer att riva upp bara veckor efter sitt tillträde. Ett svek mot svensk forskning och innovation, svensk fordonsindustri och minst 135 000 personer anställda inom den.
Ytterst handlar de tre miljarderna om sysselsättningspolitik, mat på bordet och tak över huvudet för Svensson med familj.
Ilska ger energi som behövs i massor nu när vi även behöver utbilda gamle fackpampen Löfven och hans gäng i hur en industri fungerar och vad den behöver.
Fredrik Sidahl
VD