Går som på räls
För att tillgodose de tekniska behoven hos avancerade höghastighetståg och samtidigt erbjuda kostnadseffektiva lösningar för att underhålla befintlig rullande vagnspark krävs övergripande strategier för både nytillverkning och renovering.
Hjulpar och axlar är alla tågs ”arbetshästar”. De förväntas fungera under miljontals kilometer mellan underhåll och renovering. De är bland de dyraste förbrukningskomponenterna på lok och vagnar och utgör en betydande del av operatörens underhållsbudget, eftersom de är avgörande för fordonstillgängligheten. Järnvägsindustrin står under ständig press att sänka kostnaderna och erbjuda passagerarna bättre service. Dessa aspekter måste vägas mot verksamhetens resultat och, framför allt, mot säkerheten.
Det ökade antalet höghastighetståg har skapat behovet av bearbetning med hög säkerhet och snäva toleranser. Alla hjultillverkare jagar lägre kostnad per hjul och ökad livslängd för skären. Samtidigt blir de material som används till hjul för avancerade höghastighetståg allt hårdare och svårare att bearbeta.
Hjul och axlar tillverkas oftast av olegerat stål och legerat stål med draghållfasthet mellan 780 och 1050 N/mm². När hjulen är partiellt härdade ökar kraven på skären – som måste kunna hantera olika materialhårdheter i samma snitt.
En annan utmaning är att välja rätt verktyg för att behålla produktivitet och rätt produktkvalitet. Sandvik Coromant har tagit fram ett brett utbud av verktygslösningar som tillgodoser de olika kraven vid tillverkning av alla typer av järnvägshjul. Målet är att erbjuda en kostnadseffektiv process där säker produktion kombineras med tillförlitliga prestanda.
Läs mer i vår tidning på sidan 36 >>