Kyler kompositmaterial som härdas
När Mercedes-AMG Petronas Motorsport härdar kolfiberkomponenter alstras mycket värme
Komponenterna används i teamets F1-bilar och vid produktion och härdning alstras mycket värme vilket ställer krav på effektiv kylning. Den lösning för kylning som tidigare använts har varit högljudd vilket stred mot teamets filosofi att ha en optimal arbetsmiljö för de anställda. ebm-papst hade dock en idé om en annan och tystare lösning.
Bilsporten F1 skulle i princip inte vara möjlig utan användningen av ultralätta kolfiberkomponenter. Materialen är så starka att de kan motstå de krafter som uppstår vid kollisioner i höga hastigheter, och de möjliggör också en ständig utveckling när det gäller ny design som förbättrar F1-bilarnas aerodynamik. Bilarnas chassi och andra kompositkomponenter härdas vid höga temperaturer i en autoklav som är en speciell typ av högtryckskokare. Autoklaven producerar en mycket varm vätska som flödar till två kylare där vätskan kyls i ett luftflöde, s k sprängkylning, innan härdningscykeln är klar. I Brackley, Storbritannien, där Mercedes-AMG Petronas Motorsport tillverkar racerbilarna var det sex AC-fläktar i produktionsanläggningen som användes för kylningen. Dessa fläktar kunde bara slås på och av utan några möjligheter att reglera fläkthastigheten...