Har du koll på de nya verkningsgradskraven?
Den första juli nästa år börjar de nya verkningsgradskraven gälla. Flera av de undantag som finns idag kommer att tas bort.
Med anledning av att EU-kommissionen har fattat beslut om uppdateringar av verkningsgradskrav för elmotorer vill vi informera er om vad förändringarna kommer att innebära.
Uppdateringarna kommer att genomföras i två steg. Det första träder i kraft 2021-07-01 och det andra 2023-07-01. Den största förändringen i steg ett är att mindre motorer, 0,12-0,74 kW, kommer att få krav på att uppfylla IE2. Den största förändringen i steg två är att det blir krav på att 1-fasmotorer skall uppfylla IE2.
Idag finns det undantag för 8-poliga motorer, frekvensstyrda motorer, bromsmotorer och Ex-motorer. Dessa undantag, förutom för motorer i utförande Ex eb, tas bort från 210701. Dessutom utökas omfattningen för IE3 till att gälla upp till 1000 kW från att tidigare ha gällt till 375 kW.
För motorer i utförande Ex eb gäller att de fr o m 230701 skall uppfylla IE2. I steg två ingår även att motorer på 75-200 kW skall uppfylla IE4. Detta gäller dock ej 8-poliga motorer eller bromsmotorer. Notera att verkningsgradskraven endast gäller motorer för kontinuerlig drift, vilket definieras som driftarter S1, S3 ≥ 80% och S6 ≥ 80%.
För vår del innebär steg 1 att Busck 3-fasmotorer 0,12-0,74kW samt bromsmotorer kommer att få en ny aluminiumstomme, den så kallade TA-serien, istället för den gamla MS-serien. Motorer för korttidsdrift samt 2-hastighetsmotorer kommer fortsatt vara i MS-serien. Steg 2 innebär att även 1-fasmotorerna kommer att levereras i TA-serien.