Det finns en framtid för ”gammal teknik”
Det finns en framtid även för leverantörer inom förbränningsmotorer (IC). Det konstaterar konsultföretaget Roland Berger i en kartläggning.
– Framtiden kan vara så pass ljus att i ett konsoliderat och strukturomvandlat leverantörsled inom ”gammal teknik” kan lönsamheten vara bättre än inom ”ny teknik”, konstaterar Roland Bergers konsulter.
Nyligen förklarade Toyota att deras bedömningar är att ”elbilar är inte hela framtiden”, utan den är en kombination av el, gas och blöta bränslen. Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda menar, enligt nyhetsbyrån Bloomberg, att fordonsindustrin är allt för enkelspårig när den satsar på batteriteknik. Utan det viktiga är, enligt Toyoda, att CO2-utsläppen reduceras,
– Mycket beror på vad lagstiftarna vill. För några decennier sedan kom de mer strikta kaliforniska miljöreglerna som satte igång elektrifieringsvågen. Något som gjorde Toyota Prius till en försäljningssuccé i delstaten och vidare ut världen. Inom EU står vi nu inför en Euro7-standard som inte enkom styr mot el och batteri, utan har öppningar för andra bränslen och energikällor, säger Göran Björklund, senior rådgivare till FKG.
– Det finns även en marknad och verklighet att förhålla sig till samtidigt som miljö- och klimatmålen finns kvar, fortsätter han.
Ett exempel på företag som väljer att investera i ”gammal teknik”, för kommersiella fordon och maskin/industri, är motortillverkaren Cummins.
Det nordamerikanska bolaget är visserligen högaktuellt för att det i efterdyningarna till ”Dieselgate” dömts till cirka 20 miljarder kronor i böter och skadestånd för överträdelser av bland annat Clean Air Act.
Men under senare år har det dock arbetats mycket systematiskt med både bolagsförvärv och egen utveckling inom diesel- och förbränningsmotorteknik. Man har förvärvat två anläggningar med inriktning på kommersiella fordon av franska Forvia (Faurecia), och så sent som i höstas presenterade företaget en helt ny produktlinje med inriktning på förnybara bränslen och inte minst HVO.
– Naturligtvis handlar det om strategiska beslut, men samtidigt visar det på intressanta affärsmöjligheter i skuggan av den pågående elektrifieringsvågen, säger Göran Björklund.
Eftersom det svenska leverantörsledet i huvudsak är inriktat på tunga fordon, kan detta vara intressant input.
Publicerad på FKG.se.