23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Clepa vill ha realistiska krav på hållbarhetskommunikation

Europaparlamentets och rådets direktiv om styrkande och framförande av uttryckliga miljöpåståenden, det så kallade Green-Claims-direktivet, får viss kritik av den europeiska leverantörsorganisationen Clepa.

I ett förklarande positioneringsdokument menar organisationen att Green Claims-direktivet, vars syfte är att motverka green-wash, i sin nuvarande form skulle kunna vara en alltför högt satt ribba för hållbarhetskommunikation. Något som skulle ha negativa konsekvenser för leverantörsindustrin.
Osäkerhet i direktivets text, juridiska bekymmer och finansiella kostnader för certifieringar kan leda till att företag inte kan kommunicera om hållbarhet helt och hållet, vilket i sin tur skulle innebära mindre transparens för kunderna, menar Clepa.

Vidare menar Clepa att för att uppnå en hållbar ekonomi måste konsumenterna inte bara kunna identifiera den bäst presterande produkten i klassen, utan även kunna skilja mellan bättre och sämre produkter. Det är därför avgörande att ansträngningarna att styrka miljöpåståenden står i proportion till de konkurrensfördelar som sådana påståenden ger marknaden.
Det var i mars 2022 som EU-kommissionen förslog att EU:s konsumentlagstiftning skulle uppdateras för att säkerställa att konsumenterna är skyddade och för att ge dem makt att bidra aktivt till den gröna omställningen.

Göran Björklund, senior rådgivare till FKG, säger att detta är en del av ett mycket omfattande regelverk i syfte att skynda på den gröna omställningen inom unionen. Ur konkurrenshänseende ska det också löna sig att aktivt delta i omställningsarbetet.
Ytterligare EU-åtgärder på området kommer dessutom att ha en positiv inverkan på de globala värdekedjor som involverar produktionsprocesser i tredje land. Detta kommer att skapa incitament för företag i tredje land att bidra, i synnerhet de som handlar på EU:s inre marknad.

– Här är exempelvis EU:s nya gränsjusteringsmekanism för koldioxid, CBAM, ett instrument för att skapa incitament även i tredje land för att delta i EU:s gröna omställning. I denna kontext är även den metod för miljödeklaration av komponenter som FKG arbetat fram tillsammans RiSE och medlemmar också ett viktigt instrument, säger Göran Björklund.
Arbetet med hållbarhet och cirkularitet är prioriterade områden från Clepas och den europeiska leverantörsindustrins sida.

Nyheten kommer från FKG.se.

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se

Tipsa en kollega

0.047