23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Så bra är kunderna på att samarbeta – FKG:s rating ger besked

Med gott samarbete når man bättre resultat. Det är utgångspunkten när FKG nu lanserar en egen OEM-rating – ur leverantörens perspektiv. Ratingen är menad som en signal för behovet av en hälsosam relation mellan kund och leverantör, där det råder ekonomiskt hållbara villkor och ömsesidig respekt. Det handlar om att tillsammans tackla de utmaningar industrin står inför.

I en tid då fordonsindustrin är hårt pressad med volymer och kinesisk konkurrens är också mer kostnadspress att vänta. Tuffa diskussioner sätter relationer och samarbeten på prov. Leverantörer betygsätts och mäts mot varandra på isolerade parametrar som styckpris. Under året har FKG jobbat med en rad initiativ för att främja mer dialog och samverkan inom fordonsbranschen. Under det arbetet föddes idén om en rating av OEM-kunder – likt en medarbetarundersökning – där arbetsgivare anstränger sig för att få bra rating och därmed får ett kvitto på att de har nöjd personal som presterar väl samt att de attraherar de bästa talangerna.
– Ratingen är ett sätt att i positiv anda förbättra samarbetet mellan kund och leverantör, säger Peter Bryntesson, VD på FKG.

Koll på vilken relation som väntar
För leverantörerna är det ett sätt att få veta mer om vilka kunder som är mest attraktiva att arbeta med, och vilken relation de kan förvänta sig av dem.
– För kunderna belyser det vilka områden som har förbättringspotential.
Ratingen innehåller nio påståenden inom områdena Hållbarhet, Affärsvillkor och Samarbetsklimat samt kommunikation. Respondenterna får bedöma varje påstående på en 6-gradig skala.
Första upplagan av OEM-ratingen är öppen för svar fram till 22 november och har skickats till en person per medlemsföretag. Resultatet presenteras i slutet av november.
– Vi ser tecken på att våra medlemmar aktivt söker kunder i andra branscher. Det är tufft att vara leverantör till fordonsindustrin. Men höga krav i sig är inte problemet, det pushar snarare företagen att vässa sin verksamhet. Men ska vi långsiktigt ha en stark industri i Sverige så måste mer fokus läggas på samarbete för en hållbar affär genom hela kedjan. Det är det vi vill uppnå med vår rating, säger Peter Bryntesson.

FKGs rating har gått ut till alla kontaktpersoner på FKGs medlemsföretag.

Foto i montaget: Cottonbro Studio, Pexels.

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se

Tipsa en kollega

0.031