Vad tycker leverantörer om sina kunder?
Resultatet är här! FKG lanserade i början av november en rating av OEM, med syftet att i positiv anda förbättra samarbetet mellan kund och leverantör. Vi behöver tillsammans tackla de utmaningar som industrin står inför och med ett gott samarbete når man bättre resultat.
Efter att FKG såg att deras medlemmar aktivt söker kunder i andra branscher så ville de få konkreta siffror på vad som är problemet. Visst är det tufft att vara leverantör i fordonsindustrin, men det är inte de höga kraven som är problemet. Mer fokus behöver läggas på samarbete för en hållbar affär genom hela kedjan.
Ratingen innehåller nio påståenden inom områdena Hållbarhet, Affärsvillkor och Samarbetsklimat samt kommunikation. Respondenterna får bedöma varje påstående på en 6-gradig skala.
Samtliga tre OEMer som har bedömts i ratingen (Scania, Volvo AB och Volvo Cars) har fått ett mycket högre resultat på Sustainability – expetations (kunden har kommunicerat väl om deras hållbarhetsstrategi och vad som förväntas av leverantör) än vad de har fått på Sustainability – follow through (målen och kraven som ställs på leverantören gällande hållbarhet återspeglas och värderas i inköpsbeslut, det vill säga i konkurrens med mindre hållbara leverantörer och vad gäller kostnadstäckning). Återigen kommer vi tillbaka till frågan om vem det är som ska betala för omställningen. Att leverantörerna ska stå för notan är helt fel och fullkomligt ohållbart! Samma sak gäller när det kommer till Business conditions – payment terms and handling…
Generella slutsatser man kan dra från ratingen är:
-Genomsnittet för ratingen är 3,54 av 6, vilket tyder på att det finns gott om förbättringspotential i kund-leverantörsrelationen.
-Hälften av respondenterna har över 70% av sin leverans till automotive och är därmed starkt påverkade av hur OEMerna agerar.
-Höstens uppmärksammade fråga om Scanias betaltider reflekteras i rating där AB Volvo ligger bättre till, särskilt hos de mindre företagen.
-AB Volvo får sammantaget den högsta ratingen och även den högsta delratingen för kommunikation och samarbete.
-Komponentleverantörer ger lägst rating på kommunikation och samarbete på samtliga tre OEM, vilket följer mönstret från vårens mervärdeprojekt om en frustration att komma in för sent i processen eller sakna relevant information.
-Rating för om ledningens budskap är konsekvent med hur bolaget agerar på operativ nivå är rätt ljumna med rating mellan 4,6 och 3,03 (ej inräknat non-automotive). Mest konsekvent beteende tycker serviceleverantörerna.
-Totalt lägst delrating får Volvo Cars på affärsvillkor vilket bekräftar bilden att förutsättningarna är tuffare inom personbilsegmentet. Scania ligger dock endast marginellt bättre till.
Som medlem i FKG kan du ta del av resultatet i sin helhet och mer detaljerat som inloggad på fkg.se.