23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Pressmedelande

Industri 4.0-utmärkelse För andra gången i rad har Paul Horn GmbH tilldelats Allianz Industrie 4.0 Award Baden-Württemberg för en enastående 4.0-industrilösning. Utmärkelsen understryker Horns kontinuerliga strävan efter innovation och dess banbrytande roll i digitaliseringen av produktionen.

Definition av problemet
Horns verktyg måste uppfylla de högsta kraven på precision och kvalitet. Detta är avgörande inom områden såsom optik och högeffektiv kuggtillverkning. Inköp av dessa verktyg innebär en betydande investering. För att förlänga verktygens livslängd erbjuder Horn renoveringstjänster över hela världen.
Hittills har verktygsservice endast varit ekonomiskt försvarbart för stora kvantiteter. ”Vi bearbetar verktygen i fasta steg - oavsett deras faktiska slitage - eftersom det inte är möjligt att dokumentera enskilda mätningar och beslut på ett effektivt sätt”, säger André Hoettgen, Group Manager Enterprise på Horn.


Lösningsansstrategi
För att digitalt kartlägga precisionsverktygens livscykel och säkerställa registrering av kvalitetskritiska data har Horn implementerat en webbaserad lösning som är anpassad för specifika produktgrupper. ”HORN Service Platform (HSP)” stöder digitalt de relevanta produktionsprocesserna och påskyndar administrativa uppgifter. Baserat på I4.0-infrastrukturen, som fick ett Utmärkelsen förra året, har mer än 15 interna stationer anslutits: från skapande till slutet av livscykeln (verktyg) och från varumottagning till leverans (service). De viktigaste processerna omfattar lasermärkning, slipning, olika tester och mätningar, rengöring, blästring och beläggning, förpackning och leverans.
HSP tilldelar varje precisionsverktyg ett unikt identifikationsnummer. Detta överskrider systemgränserna för ett klassiskt ERP-system. Data kan registreras smidigt genom hela serviceprocessen, tilldelas verktygen digitalt och visas i webbgränssnittet på ett strukturerat och transparent sätt. Detta inkluderar alla kvalitetskritiska data, t.ex. direkt uppmätta värden (höjd, diameter, koncentricitet etc.), testrapporter, bilder och kommentarer, och förbättrar spårbarheten. Kunder och produktion delar ett system, men med individuella vyer och tydlig avgränsning av data (multiklientfunktionalitet). De administrativa processerna, t.ex. vid bedömning av det ursprungliga tillståndet efter mottagandet av verktygen eller vid underhåll av orderdata i ERP, stöds digitalt. André Hoettgen: ”Där det är möjligt har Horn helautomatiserat administrativa uppgifter. Detta har förhindrat fel och minskat ledtiderna.”


Effekter/förädlingsvärde
Införandet av HSP förbättrade leveransprestandan avsevärt och skapade full transparens över hela verktygets livscykel. De data som samlas in utgör grunden för framtida analyser och optimering av tillverkningsprocesserna. Kunderna kan få tillgång till dessa data via gränssnitt. Minskningen av antalet bearbetningssteg har en positiv effekt på verktygens livslängd och därmed på kostnader och miljö. HORN lanserar successivt ut lösningen och kommer att använda den för andra produktområden i framtiden.


”Med HSP fokuserar vi på kundernas behov och arbetar kontinuerligt med digitala erbjudanden och effektiviteten i affärsmodellen för service”, sammanfattar André Hoettgen.

HORN Sverige
Noravägen 1
691 53 Karlskoga
Karlskoga kommun
Sverige

Kontaktperson

Tipsa en kollega

0.094