Kommissionen vill stärka fordonsindustrins konkurrenskraft
Europeisk fordonsindustri har inlett en strategisk framtidsdialog med EU-kommissionen. Syftet är att genom rätt politiska förutsättningar och gemensamma krafter påskynda såväl den tekniska som den strukturella omställningen av fordonsindustrin inom områden som digitalisering, CO2-utsläpp, ny konkurrens samt nya geopolitiska förutsättningar. Kort och gott – det handlar om att stärka branschens konkurrens- och innovationskraft.
Ett första dialogmöte har redan hållits på allra högsta EU-nivå. Det skedde med företrädare från fordonsindustrin (ACEA) och dess leverantörsled (CLEPA), samt företrädare för motorist- och konsumentorganisationer (BEUC). Från kommissionens sida deltog ordförande Ursula von der Leyen samt berörda EU-kommissionärer och tjänstemän.
Postitiv anda
Enligt rapporter från mötet har det hållits i en positiv anda. EU-kommissionen ska nu återkomma med en offensiv åtgärdsplan redan till den 5 mars, vilket understryker allvaret. Dock finns det i efterhand viss kritik mot vilka delar i bilens ekosystem som valts ut för att företräda sektorn i dialogen med kommissionen. Något som EU-kommissionen tagit åt sig. Det finns även uppgifter om ett högnivåmöte redan 3 mars.
Väl införstådd med stundens allvar lanserade Ursula von der Leyen rundabordssamtal för fordonsindustrin baserade på fyra olika arbetsområden, vart och ett tilldelat en ansvarig EU-kommissionär: grön omställning av bilsektorn (klimatkommissionär, Wopke Hoekstra), industriell värdekedja för sektorn (kommissionären för industristrategi, Stephane Séjourné), teknisk och digital innovation (kommissionär för teknisk suveränitet, Henna Virkkunen), kompetenstillförsel och sociala frågor (sociala rättigheter och färdigheter, Roxana Mînzatu).
Redan före högnivåmötet med kommissionsordföranden hade CLEPA med blandad framgång bearbetat de utvalda kommissionärerna, som ett led i det ständigt pågående lobbyarbetet.
Än mer offensiva
– Nu är det viktigt att vi följer upp det här nationellt och ökar trycket på våra riksdagspolitiker, så att det som kommer fram på kommissionsnivå även omsätts i praktisk handling i Sverige, säger FKG:s vd Peter Bryntesson.
Han understryker att FKG kommer att flytta fram sina positioner i de här frågorna. Bland annat genom att åter initiera egna industriella rundabordssamtal med politiker, departement och myndigheter, samt genom delta i det offentliga samtalet på ett än mer offensivt sätt.
– Vi är svensk fordonsindustri och vi är viktiga. I leverantörsledet ligger cirka 70 procent av ett fordons förädlingsvärde, säger Peter Bryntesson.
Foto på Ursula von der Leyen: Dati Bendo