DOT samlar familjen med ny och tydligare profil
Dansk Overflade Teknik, till vardags mest känt som DOT, presenterar en helt ny visuell identitet med såväl en ny och modern logo som en namnändring.
Som en del av ett omfattande positioneringsarbete avtäcker DOT nu en ny profil som ska samla DOT-familjen under en gemensam identitet. Resultatet är en total ansiktslyftning av företagets visuella identitet och logo. DOT är mitt uppe i en spännande förändringsprocess och den har på många sätt lett fram till de nya åtgärderna.
– Sedan förvärvet av Herning Varmförzinkning har DOT fått en betydligt starkare position på den danska marknaden och vår ambition är att växa även i Norden. Med vår nya identitet ska vi både positionera DOT som en stark och kompetent samarbetspartner, förtydliga vår profil och förankra känslan av att ingå i samma gemenskap oavsett enhet och land, berättar vd Henrik Steen-Jørgensen.
DOT blir namnet
I dag är DOT verksamma på den svenska marknaden via dotterbolaget JIWE. Ett led i processen är att införa namnet DOT även på den svenska marknaden och låta namnet JIWE utgå. För att säkerställa en tydlig företagsprofil i samtliga länder tar vi bort vårt juridiska namn, Dansk Overflade Teknik, från all marknadskommunikation och förkortar namnet till DOT med en tillhörande signatur på engelska, Corrosion Protection, som beskriver vår kärnprodukt – korrosionsskydd.
– DOT har i dag en stark position på den danska marknaden och vi vill skapa samma positiva utveckling på de andra marknaderna. Dansk Overflade Teknik säger något om vårt ursprung, men i dag är vi ett internationellt företag och därför är det inte längre någon mening med att ha ”dansk” med i namnet. Vi är ju ändå mest kända som DOT bland våra kunder, fortsätter Henrik Steen-Jørgensen.
Ny webbplats blir startskottet
Vår nya identitet lanseras med en ny webbplats; tidigare har vår nya identitet presenterats på SBI och Elmia mässan. Syftet är att skapa en plattform på nätet som lyfter DOT till nya höjder både kommunikativt, visuellt och tekniskt med hjälp av lättförståeliga call-to-action-element som lotsar användaren genom ett önskat besöksflöde.
– En viktig parameter för den nya webbplatsen är kombinationen av historieberättande och användarvänlighet. Med andra ord ska vi skapa ett upplevelserum som snabbt ger besökaren överblick över alla möjligheter och tjänster som DOT ställer till förfogande – inte bara vid själva köptillfället utan även efter att köpet genomförts. Vi prioriterar att underlätta våra kunders dagliga arbete och serva dem på bästa sätt, så därför har vägledning och hjälp haft en viktig roll på den nya webbplatsen, avslutar Henrik Steen-Jørgensen.
Vid frågor, kontakta:
Henrik Steen-Jørgensen, VD, Tfn: +45 96 280 330
Bjarne Sändergård, Försäljningschef i Sverige, Tfn: +46 45 642 201