23948sdkhjf

Deras unika stålteknik ska minska vikten på lastbilssläp

Stilride, som bockar plåt som kan liknas vid stålorigami, träder nu in på ny mark.

Startup-bolaget grundades 2020 och blev snabbt uppmärksammade för sin bockningsteknik som ger starka och styva konstruktioner förhållande till vikt. En elmotorcykel, SUS1, är företagets första produkt och har beräknad produktionsstart i april.

Nu berättar Stilrides vd, Jonas Nyvang, för tidningen Ny Teknik att man även vill satsa på lastbilssläp.

Idén uppkom när de insåg att det gick att göra släpen betydligt lättare tack vare deras stålorigami-teknik. Att tillverkningsmetoden också skulle innebära mindre material och färre antal delar är ytterligare skäl.

– Den möjliggör ökad lastkapacitet, färre transporter och som ett resultat lägre koldioxidutsläpp.

Jonas Nyvang berättar att det genom bockningstekniken går att integrera aerodynamik i strukturen eftersom det inte behövs några påhängskomponenter. Färre artiklar ger också färre fogar, vilket ökar hållfastheten. Här används geometrin, i stället för godstjocklek, för att öka styvheten.

Stilride uppskattar att de kan minska vikten med 2 000 kilo, sett till ett referenssläp på 8 000 kilo. Detta genom ökad materialeffektivitet och färre delar.

– Vi har ett utvecklingsprojekt med Europas största trailertillverkare Brenderup Group och har dialog med några av de största lastbilstillverkarna i världen, säger Jonas Nyvang till Ny Teknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094