De vinner Swedish Steel Prize 2023
Eva Petursson, ordförande för Swedish Steel Prize-juryn och chef för SSAB:s research- och innovationsavdelning, kommenterar vinnarbidraget.
– Green Buffers har introducerat höghållfast stål för absorbering av energi mellan tågvagnar. Det möjliggör kundanpassade designlösningar för preciserad energiabsorption på flera nivåer. Befintliga tåg kan utrustas med Green Buffers koppel, vilket möjliggör snabb implementering och förbättrad säkerhet inom tågtransporter.
De system som finns för att hantera tågkollisioner idag är ålderdomliga och här såg Roger Danielsson och kollegorna på Green Buffers utrymme för förbättring.
Genom att ta inspiration från bilindustrin har de utvecklat ett energiabsorberande system som bygger på hållfast stål vilket gör tåget säkrare för passagerare och mer ekonomiska för tågoperatörerna.
Deras system består av tolv deformerbara enheter som monteras i kopplen mellan tågvagnarna i tågsetet. Om en kollision uppstår viker sig stålprofilerna av Strenx 700 MC likt ett dragspel och absorberar energin från sammanstötningen. Allt på mindre än en sekund.
– Till skillnad från bilar, så är så gott som alla tågkollisioner frontala. Det här ger vårt system en enorm betydelse, säger Roger Danielsson. Genom att utrusta de energi-absorberande enheterna med sensorer kan statusen i varje enskild buffert övervakas, vilket ger möjlighet att kraftigt reducera stilleståndstid efter en kollision.
Med detta system har Green Buffers potential att revolutionera tågsäkerhet.