LKAB:s malmtransporter till SSAB störs av banarbete
I en intervju med Dagens industri i juli berättade SSAB:s vd Martin Lindqvist att företaget köpt järnmalm från Kanada och USA för att tillgodose produktionen, skriver Norrbottens-Kuriren.
Detta eftersom att tillräcklig volym inte kunde levereras via Malmbanan, sade han. Något som LKAB:s kommunikationsdirektör Niklas Johansson kan bekräfta.
– Vi försöker köra så mycket vi kan köra, men vi får inte fram så mycket som de skulle vilja ha, säger han till tidningen.
Problemet är som allra störst under sommaren, då banarbeten genomförs av Trafikverket.
Rågods från Svappavaaras sovringsverk körs till Kiruna för fortsatt anrikning innan det sedan skickas tillbaka söderöver, där ett produktionsstopp under sommaren gav konsekvenser på linjen.
Det faktum att Kiruna behöver mer rågods grundar sig i skalvet 2020, något som fortfarande påverkar LKAB som valt att lämna 90 miljoner ton järnmalm och gråberg orört som en pelare.
Niklas Johansson menar att Malmbanan inte är dimensionerad för sånt här och är mycket känslig för störningar.
Uteblivna avgångar är ett problem som förväntas kvarstå och kan förvärras.
– Det kommer bli tungt under den här perioden och det krävs verkligen samarbete. Både vad gäller planering och hur arbetena utförs, säger han till Norrbottens-Kuriren.