Ny jättesatsning ska locka fler till framtidsjobben: "Sticker ut hakan lite"
Varför är egentligen intresset för dessa bristyrken så lågt? Vi har kontaktat Tomas Skagerlind, kommunikationschef på Plåt & Ventbyrån, och en av hjärnorna bakom kampanjen, för att höra vad han tror.
– Det är ont om arbetskraft i stort sett hela byggsektorn och då speciellt när det gäller utbildade hantverkare. Samtidigt känner de flesta till vad en snickare, rörmokare eller en målare sysslar med, så de branscherna har ändå lite lättare att väcka intresse för sina yrken.
Ett av problemen, tror Tomas, kan vara att yrken som plåtslagare och ventilationsmontör är relativt ”osynliga”. Det är yrken som inte exponeras på samma sätt som andra yrken gör.
– En ventilationslösning ska ju inte synas, den ska bara finnas där. Plåtslageriyrket har inte heller fått möjlighet att figurera i den totala mediabilden med egna tv-program som till exempel ”Arga snickaren” eller ”Bygglov”.
Men om fler hade känt till att det är välbetalda framtidsyrken, tror han att intresset hade varit betydligt större. Huvudsyftet med kampanjen Kompetens25 är därför att lyfta yrkena och marknadsföra de karriärmöjligheter som finns inom branscherna.
– Målet är att vi ska ha ökat antalet sökande till våra gymnasieprogram, samt andra utbildningsformer, med 25 procent till den 1 januari 2025.
Kampanjen delas in i två olika spår. Det ena är ett internt arbete med information riktad mot förbundets medlemsföretag.
– Redan i dag har vi många medlemmar som är attraktiva arbetsgivare, stolta över sina egna yrkesval. De är aktiva och samarbetar med lokala skolor, tar emot lärlingar och praktikanter, men vi behöver få i gång fler för att den här satsningen ska kunna få maximal effekt, säger Tomas.
– Det andra spåret är en extern och rikstäckande kampanj med budskapet att alla som väljer en framtid som plåtslagare eller ventilationsmontör går en ljus och jobbsäker framtid till mötes. Här ingår det bland annat tre olika reklamfilmer som under hösten främst kommer att visas i digitala kanaler, fortsätter han.
Till detta kommer en kampanjsajt, garanteratjobb.se, kopplas, som riktar sig mot både unga och deras föräldrar där artiklar, filmer, informationsmaterial med mera kommer att publiceras.
Visst kan man kalla det en satsning av rang. Men det går inte att blunda för att fler plåtslagare och ventilationsmontörer behövs. En framtid utan dem skulle kunna liknas vid ett samhällsproblem. Det må låta drastiskt, men så ser det ut, menar Tomas.
– Om utvecklingen fortsätter kommer det, i förlängningen, att bli ont om bostäder och offentliga byggnader i vilka vi kan andas frisk luft i. Många fastigheter kommer också att ha omfattande renoveringsbehov då det gäller tak, fasader och avvattningssystem. Bristen på arbetskraft leder också till färre affärer och indirekt till en sämre samhällsekonomi. Redan i dag vet vi att vi har medlemsföretag som tvingas tacka nej till jobb för att de inte haft tillräckligt med utbildad personal.
Kampanjsajten har ni valt att döpa till Garanteratjobb.se, vilket låter minst sagt lovande. Går det att garantera jobb efter utbildningen?
– Visst sticker vi ut hakan lite med det namnet, men vår erfarenhet visar att det ändå stämmer med verkligheten. För om du genomför och klarar av en utbildning till plåtslagare eller ventilationsmontör, så får du också ett jobb inom dessa branscher.