Klockan tickar för EU och USA:s stål- och aluminiumavtal
Som vi tidigare har skrivit är det dags för toppmöte mellan USA och EU imorgon, den 20 oktober, och nu försöker förhandlare från EU nå en ny handelsuppgörelse med USA om stål och aluminium, skriver Dagens industri.
Den nya pakten hoppas kunna förhindra återinförandet av de ståltullar mot EU som Trump införde 2018, och sedan pausade av Joe Biden 2021, och införa nya tullar för de två råvarorna mot icke-marknadsekonomier.
Men Dagens industri skriver att sena ändringar i förslaget, från USA:s håll, har försvårat samtalen. En EU-tjänsteman säger till tidningen att "det kommer att pågå in i sista minuten" och trycker på att det är deadline idag.
Tjänstemannen menar att som ett resultat av ett avtal, väntas EU inleda en ny utredning av stål- och aluminiumproduktionen i Kina. Man har förhandlat om tullar på 25 procent för stål och 10 procent för aluminium, som utgångspunkt, men det är ännu inte klart vad det landar i.
USA skickade för några dagar sedan in ett nytt förslag på avtal som innehöll en slags mekanism som skulle kunna användas av USA för att återinföra tullar mot EU. Men utkastet gick inte hem hos ledarna i Bryssel.
EU vill helt bli av med de tidigare tullarna, medan USA vill försäkra sig om att amerikanska producenter inte drabbas av EU:s planerade koldioxidtullar, CBAM.
Varför man bör komma överens om ett avtal med USA nu är för att kostnaderna för CBAM inte kommer förrän 1 januari 2026, vilket gör att man då har en tidsperiod att klura på detaljer, skriver Di.
De nya klimattullarna ska förhindra att produkter utanför EU, som har lägre miljökrav, säljs billigare än produkter från EU. Ett antal vanliga importvaror från länder utanför EU kommer alltså från och med början på 2026 beläggas med extra tullavgifter.
Förhoppningen är en mer rättvis konkurrens och mer miljövänlig produktion. Men tullarna har fått kritik runt om i världen. Bland annat har Kinas president Xi Jinping varnat för att klimatet används som en ursäkt för att skapa handelshinder, skriver Di.