23948sdkhjf

Flexibilitet säkerställer danska underleverantörers konkurrenskraft i Sverige

Både nya och gamla kunder står i centrum när danska stålbearbetningsföretaget Hosta Industries deltar på underleverantörsmässan Elmia Subcontractor.

Hosta Industries har under ett antal år varit ett stående inslag på Nordens största underleverantörsmässa, Elmia Subcontractor.

Det nordjylländska företaget kommer även i år att finnas i Jönköping när mässan drar igång den 14 november.

– Vi finns på plats för att träffa både befintliga och nya kunder i Sverige. Så detta är ett välkommet tillfälle att göra det. Geografiskt ligger den mitt i Sverige och det är ganska många som pendlar till den mässan. Det är därför vi är där uppe, förklarar Christian Mosevang, vd och ägare av Hosta Industries för systersajten Metal Supply i Danmark.

Tillsammans med ett antal andra danska företag står Hosta Industries i den gemensamma montern "Pavillion of Denmark".

– Vi har haft hyfsad framgång med det här, säger Christian Mosevang.

Trots att det nordjylländska företaget har funnits på mässan i flera år sticker Christian Mosevang inte under stolen med att han fortfarande jagar nya kunder på den svenska marknaden.

– Det är samma typ som vi har i Danmark. Det finns dock vissa industrisegment i Sverige som är större än de är i Danmark. Men det finns inga andra marknader i Sverige än de vi känner till hemifrån, säger han.

Sverige är idag Hostas Industriers största exportmarknad, och det är ytterligare en anledning till att det är viktigt att synas där borta.

– Vi har en direktexport generellt från Hosta på cirka 45 procent. Sverige är störst med cirka 27-28 procent av det, säger Christian Mosevang.

Vd:n för Hosta Industries följer därför svensk ekonomi – precis som andra exportföretag. Just nu är det inte uppmuntrande läsning, med en ekonomi som balanserar på randen till recession och en kronkurs på en rekordlåg nivå.

Christian Mosevang menar dock att det finns något att vinna som dansk underleverantör i vårt grannland.

– Om du bara tittar på kronor och ören är det svårare att sälja. Men jag tror inte att svenskarna är så förtjusta i att bara titta på ekonomi. De tittar mer på det övergripande paketet och leveranskedjan. Att den svenska kronan är så låg ökar naturligtvis deras konkurrenskraft ut ur Sverige och ut i världen, men efterfrågan är ändå rimlig, förklarar Christian Mosevang.

– Vi försöker sälja på flera parametrar förutom bara på ekonomi. Vi har en lite mer anpassningsbar partner och lite mer flexibel produktion än vad som kanske kännetecknar Sverige. Vi är lite mer agila i vardagen, och kan lättare skala upp och ner efter deras behov, avslutar han.

Förutom Hosta Industries ställer ett 30-tal danska företag ut på Elmia Subcontractor.

See KPIs and other articles about:
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.098