Stålbroar får längre livslängd med ny metod
Projekten Lifeext och Lifeext 2 har undersökt möjligheterna att förlänga stålbroars livslängd genom användningen av metoden HFMI, High Frequency Mechanical Impact.
– 50 till 60 procent av alla broar i västvärlden närmar sig slutet på sin tekniska livslängd. Så det finns ett stort behov av att hitta kostnadseffektiva metoder för att förlänga livslängden, menar Joakim Hedegård, projektledare Swerim, i en kommentar.
Ett fullskaligt prov har utförts på Stödebron, väster om Sundsvall. Svevia gjorde arbetet samtidigt som ett fullskaleprov av HFMI utfördes.
Enligt Hans Pétursson, specialist på stålbroar vid Trafikverket, har Trafikverket många broar som behöver få höjd bärighet samt förstärkas.
– Forskningen på Swerim handlar alltid om att skapa industrinytta, men jag har nog aldrig tidigare varit med om ett sånt här bokstavligt talat stort objekt. Samhällets resurser är begränsade, men det finns stora behov i vår infrastruktur. Så nu gäller det att hitta smarta lösningar, till exempel för att kunna förlänga livet på våra stålbroar. Och just en sådan smart lösning tycker jag vi har hittat i de här projekten, säger Joakim Hedegård i en kommentar.
Samverkan är nyckeln i detta projekt. Swerims samarbetspartners är Chalmers, KTH, deltagande företag och Trafikverket och Svevia.
– Vi behöver en ny yrkeskategori: “Livstidsförlängare för broar”, säger Joakim Hedegård som hoppas att metoderna ska kunna användas i en stor skala.