23948sdkhjf

Vilket material är bäst för att bygga en bro?

Dags att bygga en ny bro? Vi har lyssnat på ett föredrag om att rostfritt stål kan vara ett bra alternativ.

Många metallbroar byggs idag i målat kolstål. Bra men det kräver många gånger underhåll som blästring och målning för att hålla korrosionen borta.

Ett alternativ kan vara att bygga bron i ett rostfritt så kallat duplexstål. Det tycker iallafall Paul Janiak från Outokumpu som höll ett föredrag under fogningsdagarna.

– Rostfritt stål passar inte för alla. Är det en bro som inte utsätts för korrosion finns ingen anledning använda rostfritt.

Rostfria broar har använts länge men då ofta om det varit en lite mer udda och spektakulär bro. Paul Janiak hoppas det framöver ska användas i mer vanliga broar också där det idag är vanligare med målade broar som inte är rostfria.

Med ett rostfritt stål undviks korrosion, bron behöver inte målas.

– Man kan få ett estetiskt utseende över tid utan underhåll. Om man istället målar en bro måste den stängas av när den ska målas och du måste samla upp färgen du blästrar bort.

Genom att välja ett stål med hög hållfasthet kan även designen förändras och mängden stål som används minska.

Bara fördelar alltså?

Det finns en tydlig nackdel och det är därför Pål Janiak inte rekommenderar rostfritt överallt, kostnaden. Han tar Söderströmsbron i Stockholm som exempel. Där går tunnelbanetågen från centralen till gamla stan. Bron har funnits där sedan 1957 och det var dags bygga en ny. Materialkostnaden för en bro traditionellt stål skulle bli en halv miljon euro. Med rostfritt skulle kostnaden bli en miljon euro. 

Dubbla kostnaden alltså, varför skulle någon då vilja välja det rostfria? Han förklarar att i det aktuella fallet var materialkostnaden bara en liten del i den totala projektkostnaden. Dessutom om man räknar över en livscykel tillkommer underhåll som kanske innebär att tunnelbanetrafiken måste stängas av.

I ett antal forskningsprojekt har tillverkare tittat på hur kostnaden för rostfria broar ska kunna sänkas bland annat genom bättre design.

– Antalet rostfria broar ökar varje år då allt fler tänker på livscykelkostnaden.

För att välja bästa materialet för en bro bör byggaren titta på omgivningen. Är det nära havet eller saltade vägar ökar risken för korrosion på grund av klorider. Är det stor risk för luftföroreningar ökar också risken för korrosion men om det regnar mycket på platsen sköljs en del av de korrosiva ämnena bort.

Den som vill se exempel på broar i rostfritt kan hitta en broschyr med exempel från ISSF, International stainless steel forum.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125