23948sdkhjf

Stenhård satsning från Areco – vill öka omsättningen till 8 miljarder

Fyra förvärv, ett fyrtiotal nyanställda och nya butiker som ska öppna. Areco bullar upp för målsättningen att fördubbla omsättningen på fyra år.

På Areco vilar man inte på hanen. Skrotbolaget som familjen Areskog förvärvade år 1950 har gjort en lång resa och förvandlats till en tung aktör inom tillverkning av byggplåtsprodukter. Nu är planen att bolaget ska bli ännu större – rejält större.

– Historiskt sett har vi haft en fantastiskt tillväxt på 250 procent under de sista fem åren och nu har vi satt en målsättning att växa från 3,6 miljarder kronor till 8 miljarder på fyra år, säger Peter Areskog, vd och koncernchef.

Bolaget har precis genomfört en större omorganisering där man förbereder för tillväxten. Sedan årsskiftet har ett fyrtiotal medarbetare anställts, ytterligare cirka 20 är på väg in varav 12 kommer att arbeta i den nya fabriken i Örkelljunga som tas i bruk efter sommaren.

Areco känner inte av konjunkturen, med andra ord?

– Visst gör vi det – men om man har en kassa kan man alltid diskutera när det är bäst att bygga bolagen. Vi har haft bra vinster de sista 15 åren och återinvesterar i princip allt. Det brukar vara lite billigare i lågkonjunktur och så skördar man när konjunkturen är tillbaka. Som jag ser det har vi två år innan byggmarknaden är tillbaka, i slutet på 2025-2026 tror vi på väldigt bra tider, säger Peter Areskog.

I dag vilar bolaget på fem ben, Areco Metals, Areco Industry, Areco Profiles, Areco Direct och Areco Properties. Areco Direct är en distributionskedja som i dag inkluderar 14 butiker och i år ska den utökas med ytterligare sex eller sju butiker. Därtill har man radat upp en rad förvärv på kort tid som enligt Areskog bland annat innebär att bolaget är störst inom projektförsäljning av hallbyggare i Danmark.

– Vi är ganska aggressiva när det gäller förvärv, så det står ungefär för 40 procent av omsättningen som vi planerar öka. Vi har gjort fyra förvärv på en månad; ett fastighetsförvärv på Gastelyckan i Lund, två bolag som bearbetar projektförsäljning av hallbyggare i Danmark – då vi skapar mer volym till vår tillverkande enhet i Malmö och vår nya fabrik i Örkelljunga – och så har vi har vi köpt ett grossistbolag i Trondheim. Det är vårt första intåg i Norge.

Med förvärven i Danmark är Areco nu störst på den danska marknaden inom projektförsäljning, menar Areskog, och målsättningen är densamma för Norge.

– Vi kommer vara en av de stora spelarna även i Norge. Vi ser en marknad på cirka 7-800 miljoner i Norge och i vår nya budget för Norge har vi lagt ca 300 miljoner i år. Utvecklingen beror lite på hur snabbt migrationen av distributionen går och om det sker via förvärv eller egna butiker.

I Örkelljunga har företaget investerat cirka 130-150 miljoner kronor på en helautomatisk och modern fabrik som ska producera så kallade sandwichpaneler i stenull.

– Där ska vi kunna producera en knapp miljon kvadratmeter på ett skift – vilket är väldigt mycket. Fabriken ska förse Sverige, Norge och Danmark och så har vi en fabrik i Finland som ska förse Finland och Baltikum.

I framtidsplanerna finns också tankar på att bygga ytterligare en fabrik för objektshantering i Örkelljunga, på den 93 000 kvadratmeter stora tomten.

– Dels vill vi gärna centrera projekttillverkningen på ett ställe och sedan vill vi göra plats i Malmö för att utveckla våra konsumentprofiler som går till konsumenthandeln, säger Peter Areskog.

Peter Areskog som har verkat inom bolaget i 44 år "växte upp och bodde på skrotfirman i Trelleborg". Han minns fortfarande en tid när han gjorde mer praktiskt nytta än tog tunga beslut, men menar att det samtidigt har format hans tankesätt och lärdomar kring branschen.

– Mitt första jobb var att montera av korkarna på brännvinsflaskor i sillalådor. Vi skruvade av korken från den lilla ringen och så lämnade vi in dem på systembolaget för återvinning. Branschen var väldigt speciell när jag var ung, det var udda folk både högt och lågt och jag har lärt mig att alla har en story.

I dag menar han att en av bolagets framgångsfaktorer är den platta organisationen och modet att testa sig fram.

–Här på Areco är man aldrig mer än en kaffekopp bort från koncern-vd till de som jobbar nere i produktionen. Vi tar beslut till 0–100 miljoner kronor på väldigt kort tid, det behöver inte vända uppe i en styrelse, vår ledning har väldigt hög kompetens. Vi vågar ta beslut och skulle det bli lite fel så startar vi om, vi väntar inte tills vi har alla svar klara.

Jag är en katastrof när det gäller förvaltning och gillar inte göra saker i repeat men förvärv är väldigt spännande Peter Areskog, vd och koncernchef på Areco

Kommer det gå att hålla fast vid när bolaget växer?

– Både ja och nej. Naturligtvis blir det en helt annan typ av business men det går till ungefär på samma sätt. Det gäller att skapa en produkt som folk tycker är eftertraktad och inte ha för mycket mellanmjölk, antingen billigast eller bäst. Vi har gått lite från att vara ett lågprisbolag till att försöka bli kvalitativt bäst på marknaden, vi har som målsättning att bli bäst på byggplåtsprodukter inom Norden på fyra år.

För att göra det krävs förändringar även i styrningen och därför planeras en professionell styrelse att tillsättas under året.

– Sedan kommer min CFO bli ansvarig för driften medan jag ska fokusera på tillväxt och strategi. Om man ska titta lite längre fram emot 8 miljarder blickar vi neråt i Europa för det är begränsat hur mycket man kan växa i Norden. Vi har redan försäljning av råvaror i 25 länder men vi skulle vilja ha mer tillverkande fabriker nere i Europa.

Vad driver dig?

– Hela tiden är det att bygga nya saker och göra dem större, pengar är bara ett verktyg. Det är roligare att se nya fabriker komma till, träffa nya människor och lära känna nya kulturer. Jag är en katastrof när det gäller förvaltning och gillar inte göra saker i repeat men förvärv är väldigt spännande, där blir man aldrig fullärd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078