Amexci redo för nästa kliv i utvecklingen
I år står metallprintföretaget Amexci på Elmia Produktionsmässorna – ett tydligt tecken på bolagets beslut att öppna upp för externa kunder. Amexci startade upp 2017 på initiativ av Markus Wallenberg som samlade FAM, Saab, ABB, SKF, Scania, Atlas Copco, Höganäs, Electrolux, Husqvarna, Stora Enso och Wärtsilä som investerare.
– De är våra interna kunder också men sedan 1-2 år tillbaka har man tagit ett beslut att satsa externt och det är därför vi ställer ut nu, det är något vi har börjat med under sista året för att positionera oss på marknaden, säger Karin Holst, sales and marketing director på Amexci.
När Mikael Schuisky från Sandvik håller sin föreläsning på Elmia Produktionsmässor på temat trendspaningar inom additiv tillverkning i svensk industrier är Amexci ett av tre bolag, tillsammans med Freemelt och GKN Areospace som han framhåller som de stora föregångarna. Han pekade också på undersökningar som tyder på nästan en fördubbling av efterfrågan under 2023, jämfört med 2024.
Det är en bild man känner igen på Amexci.
– För 10 år sedan handlade additiv tillverkning fortfarande om prototyp-tillverkning och utvecklingsstadiet. Tittar du på förfrågningar som kommer in i dag så är det fortfarande utveckling och prototyp men med det långsiktiga målet att producera. Så vi har full produktion åt kunder och vi ser en ökad efterfrågan på större delar och komponenter och för att göra det behöver vi större maskiner och det har vi helt enkelt inte utrymme för i dag, säger Karin Holst.
Det är också anledningen till de stora investeringar som Amexci gör i höst, när företaget flyttar till en helt ny anläggning i oktober.
– I dag sitter vi i Karlskoga på ungefär 900 kvadratmeter men vi kommer att flytta till Örebro till 4700 kvadratmeter som då ger oss möjlighet att växa, steppa upp och möta de förfrågningarna som vi ser kommer in i mer och mer, både i volym och kvantitet, säger Karin Holst.
Några av utmaningarna som finns kring additiv tillverkning i metall kvarstår dock – utbildning.
– Det vi märker som är det svåra är att det finns fortfarande ett stort ett stort glapp i kunskapen kring när man ska använda additiv tillverkning, varför och hur. Det är också något vi jobbar med i vår akademi där vi erbjuder olika typer av utbildning.