Ståltrådsbolaget ska lyfta med nya segment
Tiderna förändras men behovet av ståltråd består – om än sättet den används på varierar. På Suzuki Garphyttan har man under flera år förberett sig inför de förändringar som deras verksamhet står inför.
– På sikt vet vi att användningen av förbränningsmotorn kommer att minska, det behöver vi parera. Bilindustrin kommer att fortsätta vara vår viktigaste marknad men parallellt med den har vi under de sista fem åren arbetat fram en kraftig ambition att växa på nya produkter, säger Henrik Pettersson, platschef för Suzuki Garphyttan.
När konkurrenten Springwire la ner sin verksamhet i höstas och deras kunder letade ny leverantör låg företaget därför redan i startgroparna med att utveckla produktionen av kalldragen fjädertråd. På Suzuki Garphyttan började man producera kalldragen fjädertråd redan1906, men under 1970-talet minskade volymerna till följd av hård konkurrens, menar David Thureborn, program manager.
– Men vi har fortsatt tillverka det till en begränsad nisch i marknaden - sängfjädrar, men inte gjort så mycket med den, säger han.
Men de senaste åren har företaget allt mer börjat se på produkten som en framtidsprodukt och kan numera producera fjädertråd i Kina och Sverige enligt både amerikanska, europeiska och svenska standarder.
– För oss blev det en kickstart i och med att Springwire la ner tillverkningen. Det var ett strategiskt val att ge sig in på marknaden, då vi ser stor potentiell tillväxt här men det gick det snabbare och lättare då vi inte behövde konkurrera med Springwire, det blev mer ett övertagande av volymerna, säger Henrik Pettersson.
Under 2023 hade företaget annars ett tyngre år då efterfrågan från bilindustrin sjönk, och det lades ett varsel på 30 personer. Men med tillväxten på den nygamla produkten har flera gamla medarbetare kunnat återanställas.
– Vi har återanställt fem personer och vi kommer nog att kunna fortsätta anställa ett antal personer till under hösten, säger Henrik Pettersson.
Förväntningen är att den kalldragna ståltråden inom ett par år ska stå för 15 procent av produktionsvolymen, från att i dag bara vara på ett par procent.
– Tanken är att redan i år, under 2024, komma upp till 8-10 procent. Vi växer delvis på kunderna från Springwire men vi hittar också tillväxten i nya kunder och produkter, säger Henrik Pettersson.
Vi har ambitiös plan att växa globalt. Det är många nya marknader vi ska in på, oavsett hur snabbt eller långsamt marknaden för förbränningsmotorer rör sig, Henrik Pettersson
Han berättar att företaget har satsat mycket de senaste åren på att anställa personer både på säljsidan som ska jobba mot nya kunder, och på ingenjörer som jobbar med forskning och processutveckling.
– Hittills har vi skapat ganska många nya produkter, men därifrån till att uppnå volymen på de nya produkterna tar tid, det startskottet kommer nu. Vi har haft många dialoger och inlett partnerskap och det är nu det kommer att börja ge resultat.
I nuläget kommer fabriken inte behöva byggas ut och maskinparken har kapacitet att klara av en produktionsökning.
– Men det som tillkommer är mer krav och parametrar för de nya produkterna och det är det omställningen består av. Vad är unikt och vad behöver vi fylla upp med de nya produkterna med? Inom bilindustrin finns det väldigt höga krav och det vi måste lära oss nu är vad som är motsvarande kvalitet på de här produkterna, säger Henrik Pettersson.
Företaget har en ambition att fördubbla omsättning till cirka 2028.
– Vi har ambitiös plan att växa globalt. Det är många nya marknader vi ska in på, oavsett hur snabbt eller långsamt marknaden för förbränningsmotorer rör sig, säger Henrik Pettersson.
Utöver bilindustrin levererar företaget i dag även till läkemedels- och byggindustrin, men ser egentligen inga begränsningar.
– Egentligen tittar vi på många olika områden som ska göra att vi minskar vårt beroende till förbränningsmotorer. Det ska bli fler ben att stå på. V i är relativt öppna till vilka områden vi kan tänka oss att gå in på, men det är tråddragning och förädling av ståltråd som förblir vårt huvudfokus, säger David Thureborn.