Stål & Verkstads pilotprojekt ”Tjänstefiering i verkstadsindustrin” avslutat
Klusterorganisationen Stål & Verkstads pilotprojekt ”Tjänstefiering i verkstadsindustrin” är nu avslutat.
Fem teman
Tjänstefiering som begrepp innebär att ett företag analyserar sin verksamhet för att skapa ett mervärde för kunden. Mervärdet består av kunskap som företag har och kan sälja. Pilotprojektet Tjänstefiering i verkstadsindustrin, har pågått sedan tidig vår och upplägget har innehållit fem seminariedagar med fem teman; Hur skall man förstå kundernas behov? Hur skall man utveckla tjänster? Hur skall man skydda sina tjänster? Hur man säljer sina tjänster? Hur organiserar man för tjänsteverksamhet?
Kombination av teori och praktik
Pilotprojektet har arbetat med en kombination av seminarier, teori och praktisk tillämpning med workshops ute på företagen, där hela företaget med styrelse har deltagit aktivt.
- Arbetet med tjänstefieringsprocessen gav oss verktyg för att bredda vår verksamhet, med kunskaper vi redan innehar. Vi lärde oss att vi kan vara en inköpsresurs. Vilket har resulterat i att vi har tagit fram en projektmall för ett pilotprojekt som vi ska testa med kund och så får de ge feedback, så kan vi utvecklas därifrån, säger deltagaren Peter Rydahl, VD, på Rydahl Precision Components, i Karlstad.
Delfinansieras av Vinnova
Projektet har delfinansierats av Vinnova och som utbildare för projektet har erfarna konsulter med tjänstefieringserfarenhet från näringslivet och forskare från CTF vid Karlstads universitet deltagit. Flera av deltagarna har uppskattat denna mix mellan akademi och praktisk erfarenhet.
- Tanken är nu att tillsammans med de deltagande företagen utveckla ytterligare ett projekt, samt erbjuda nya företag den redan testade modellen som fått positiva omdömen på utvärderingen, berättar JanErik Odhe, VD, Stål & Verkstad.