23948sdkhjf

Volvo Personvagnar redovisar tillväxt för tredje månaden i rad

Under september månad steg försäljningen med 13,5 procent jämfört med samma månad förra året.
Volvo Personvagnar visar en stark global försäljning under september på 40 952 bilar, en ökning med 13,5 procent jämfört med samma månad förra året. Det innebär den tredje månaden i följd med tillväxt för företaget.

Kina i topp
Kina blev Volvo Cars’ största marknad i september med 5 719 sålda bilar vilket motsvarar en ökning med 48,6 procent. Den mest sålda modellen var Volvo XC60 med 2 482 sålda bilar – ett nytt försäljningsrekord för en enskild månad – medan även V40 modellen bidrog starkt till den fortsatta tillväxten på Kinamarknaden.

Holland – en nyckel
Den positiva utvecklingen fortsätter även i Europa med Holland som en av nyckelmarknaderna där framgångarna i september drevs av stark försäljning av Volvo V60 Plug-in Hybrid och Volvo V40. Storbritannien, Schweiz och Spanien rapporterade också tillväxt, där främst Volvos V40 och V60 modellerna låg bakom ökningarna.

Fortsatt marknadsledande i Sverige
Volvo V40, V60 och XC60 var dragloken bakom tillväxten i Sverige där Volvo fortsätter vara marknadsledare med nära 20 procent marknadsandel. USA rapporterade en försäljning om 4 188 bilar där Volvo S60 och XC60 utgjorde merparten av försäljningen.

- Vi är mycket nöjda med det positiva mottagandet av våra nya modeller som nu når våra återförsäljare globalt. Vi är på rätt väg med vår globala transformationsstrategi, säger Alain Visser, Marknads-och Försäljningsdirektör hos Volvo Cars, i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.11