Nominerade till Swedish Steel Prize
Fyra finalister har nu utsetts till utmärkelsen för främsta konstruktion i höghållfast stål.
– Kvalitén på de ansökningar som kommit in till tävlingen är högre än någonsin, berättar juryns ordförande Melker Jernberg, affärsområdeschef SSAB EMEA, i ett pressmeddelande. Priset bidrar tydligt till att få fler företag runt om i världen att ta fram nya innovativa produkter som kan mer, har bättre funktion, väger mindre och har bättre miljöegenskaper.
Condeco Technologies AG – kokkärl i Toolox (Schweiz)
Condeco har utvecklat en ny produktionsmetod för tillverkning av kokkärl. Detta förbättrar förutsättningarna för matlagning och minskar tillverkningstiden. Genom att lasersvetsa bottenplattan mot det rostfria stålet i stället för att löda den, utnyttjas Toolox formstabila egenskaper fullt ut. Dessa förbättringar bidrar också till betydelsefulla energibesparingar.
Mack Truck Inc. Part of Volvo Group – fjädring till tung lastbil (USA)
Mack Trucks Inc. - del av Volvokoncernen - har utvecklat en helt ny hjulupphängning där konventionella bladfjädrar har ersatts med två Y-formade delar i höghållfast stål. Detta har bidragit till förbättrad prestanda för tunga fordon i form av bättre komfort för föraren, förbättrad väghållning, reducerad bromssträcka och boggitryck. Däckslitaget blir betydligt mindre, vilket leder till stora förbättringar för transportekonomin och miljön.
PESA Bydgoszuz S.A. – dieseldriven motorvagn (Polen) PESA
har utvecklat ett nytt chassi för tågvagnar, där höghållfast stål har varit avgörande för krocksäkerheten. Den nya dieseldrivna motorvagnen uppfyller alla fyra krockkrav enligt den nya europeiska standarden och är den enda i sitt slag på marknaden. Konstruktionen i höghållfast stål bidrar till en signifikant ökning av absorberad energi vid en kollision.
Tuff Trailer Pty Ltd – maskintrailer (Australia)
Tuff Trailers Pty Ldt’s nya maskintrailer har en innovativ design. Höghållfast stål kombinerat med slutna ramprofiler bidrar till ett flexiblare, säkrare, lättare och effektivare fordon. Produktionskostnaden är betydligt lägre tack vare mindre svetsning. Bättre aerodynamik ger också reducerad bränsleförbrukning.
Vinnaren får ett stipendium på 100 000 kr och en statyett av Jörg Jeschke.