Fordonsverkstadsutrustare hoppas på vändpunkt
Inför Automässan 2014 hoppas man att ljusare tider är att vänta.
– Vi hade en byggboom kring 2010 tack vare alla investeringar som skedde kopplat till gruppundantaget. Därefter har marknaden stagnerat med både sviktande volymer och pressad lönsamhet för medlemsföretagen, säger Gilbert Fransson, VD för branschorganisationen Fordonsverkstadsutrustarna, FVU.
Bättre tider
Men det finns ljus i tunneln så här inför Automässan 15-18 januari i Göteborg, menar Gilbert Fransson. Detta är när den svenska nybilsmarknaden växer sig allt starkare. Det är något som brukar påverka bilverkstädernas investeringsvilja och behov i positiv riktning för verkstadsutrustningsföretagen.
– Genom alla år har verkstadsinvesteringarna, dock med en viss eftersläpning, följt nybilsmarknaden. Därför hoppas vi på att 2014 kan bli ett bättre år än 2013, säger han. Sedan har vi den allmänna konjunkturen i samhället. Den bjuder på ganska positiva signaler om tillväxt och inom konsumtion. En starkare realekonomi innebär att bilarna rullar och behovet av service och reparationer ökar, säger han.
Gilbert Fransson säger också att det råder en hård konkurrens mellan såväl nationella som internationella aktörer på den svenska marknaden.
Standards och avtal – ett växande problem
Ett växande branschproblem i Europa är biltillverkarnas kvalitetsstandards och representationskriterier. Med dessa och centrala upphandlingsavtal i biltillverkarnas favör försöker de begränsa verkstädernas val av utrustningsleverantörer.
– Man kan säga att dessa centrala avtal både är hot och möjligheter för branschens aktörer. Men en sak har de ändå gemensamt – marginalerna pressas ner och därmed lönsamheten, säger Gilbert Fransson.
Automässan hålls på Svenska Mässan i Göteborg den 15-18 januari 2014. Mässan arrangeras av FVU, Fordonsverkstadsutrustarna, och SBF, Sveriges Bildelsgrossisters Förening, i samarbete med MRF, Motorbranschens Riksförbund, MAF, Motorbranschens Arbetsgivarförbund, och DRF, Däckspecialisternas Riksförbund.