23948sdkhjf

Scania fortsätter satsa på FoU i Sverige

Fordontillverkaren inviger unik klimatvindtunnel i Södertälje.
I eftermiddag inviger näringsminister Annie Lööf och Scanias VD Martin Lundstedt Europas mest avancerade klimatvindtunnel för lastbilar och bussar, en investering på 400 miljoner kronor, vid Scania Tekniskt Centrum i Södertälje.

Med den nya klimatvindtunneln kan Scania testa lastbilar och bussar i de mest krävande väderförhållandena på hemmaplan och därigenom både snabba upp utvecklingen och förbättra fordonens prestanda. Scania blir därmed mindre beroende av fältprovning och kan minska ledtiden från utveckling till produktlansering.

– Denna unika anläggning kommer att hjälpa oss förbättra bränsleekonomi och ytterligare minska avgasemissioner, säger Scanias forsknings- och utvecklingschef Harald Ludanek, i ett pressmeddelande. Genom att minska den negativa påverkan från snö, regn och smuts får förarna en bättre hyttmiljö och ökad säkerhet.

Arktisk kyla och brännande hetta
En rad olika tester kan utföras vid anläggningen, som till exempel hur olika komponenter påverkas av värme och kyla, hur regnet flödar från fordonen, sikten i kraftigt regn- och snöfall, isbildning på framrutor, vindbrus samt hur smuts samlas på hyttsidor, backspeglar och dörrhandtag.

– Scanias lastbilar och bussar utformas för att erbjuda hög prestanda oavsett klimat, säger Christer Ramdén, chef för den grupp på Scania som testar fordonsegenskaper. I takt med att vi går in på nya transportområden och marknader, med ökade klimatutmaningar, måste vi säkerställa att våra fordon fungerar felfritt.

Med klimatvindtunneln kan Scania utföra provningar i nära nog arktiska förhållanden mitt i sommaren och, omvänt, skapa brännande hetta mitt i vintern. Men framför allt ger anläggningen nya möjligheter att genomföra tillförlitlig repeterbar provning. Utifrån faktiska vägavsnitt i Europa och på andra håll i världen – som i detalj har utmätts och kartlagts – kan prov i klimatvindtunneln genomföras för precis dessa vägavsnitt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063