Svensk leverantörsindustri på väg mot sanningens ögonblick
Branschen hade enligt FKG:s analys ett tufft år 2012, men med rätt åtgärder skymtar ljuset i tunneln.
- Liten inbromsning kan ge oproportionerligt stora konsekvenser. Leverantörerna lever hela tiden med ”kniven i strupen”, kommenterar Fredrik Sidahl, VD för FKG.
Högre priser eller ökade volymer
Det är framför allt låga marginaler som trycker ner lönsamheten hos leverantörsföretagen. Detta i sin tur påverkar likviditeten och soliditeten.
- Det finns två vägar att ta sig ur denna onda spiral – antingen pressa upp priserna eller öka volymerna, säger Fredrik Sidahl.
Han tillägger att det finns ett grundläggande problem med den svenska leverantörsstrukturen; många av företagen är för små och samtidigt begränsade sett till kunder och vad de i många fall erbjuder.
- Det krävs mer samarbeten, sammanslagningar, mer utvecklad egen produktutveckling och framför allt att man lyfter blicken mot marknader utanför landets gränser, menar Fredrik Sidahl. Men för detta krävs stöd.
Globalisering
Från FKG:s sida arbetar man med matchmaking och arrangerar exportfrämjande resor till nya marknader för möten med både fordonstillverkare och andra leverantörer inom fordonsindustrin.
- Vi har propåer både från ryska och brittiska fordonstillverkare som vill möta svenska leverantörer. Vi har också direkta uppmaningar från Scania och Volvo-koncernen om att våga ta steget ut tillsammans med dem på den globala lastbilsmarknaden. Så någon brist på nya eller mer utvecklade befintliga affärsmöjligheter råder det inte, menar Fredrik Sidahl. Men kapitalet saknas.
Samarbete är nyckeln
FKG efterlyser en större nationell samordning inom fordonsindustrin. Allt från ”rätt” riskkapital till stöd för vidareutveckling av verksamheter. Den är en nationell angelägenhet som svarar för tillväxt.
- Genom samordning, samsyn och samarbeten skulle den svenska fordonsindustrin bli en global vinnare. Se på Storbritannien och deras framgångsrika nationella satsning på återindustrialisering. I England är utveckling och tillverkning av transmission och motor centralt. Motsvarande borde göras i Sverige! Personligen är jag övertygad om att rätt angreppsvinkel skulle bli början på en ny svensk framgångssaga, avslutar Fredrik Sidahl.