23948sdkhjf

Volvos försäljning i Kina över förväntan

2013 ökade försäljningen med 45,6 procent.
Förra året sålde Volvo 61 146 bilar i Kina, vilket är en ökning med 45,6 procent jämfört med 2012. Den kinesiska marknaden ligger nu tätt efter den amerikanska, som är Volvos största marknad, med 61 233 bilar sålda under 2013.

- Resultatet i Kina är över förväntningarna, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars, enligt Helsingborgs Dagblad. Vi har breddat produktprogrammet i Kina, vi har ökat antalet återförsäljare. Dessutom har vi en lokal organisation på plats i Kina som förstår de kinesiska kunderna, vad de vill ha och hur vi ska sälja bilar i Kina.

Men samtidigt som den kinesiska marknaden ökade så sjönk försäljningen under 2013 med 10,1 procent i USA.
- I USA drogs resultatet ner särskilt under november—december, som framstår som mycket låga. Men det beror på en del engångseffekter under hösten 2012, som drog upp försäljningen. Därmed framstår hösten 2013 som väldigt dålig, men det var egentligen hösten 2012 som var osedvanligt bra, säger Stefan Elfström.

I Sverige, som är Volvos tredje största marknad, såldes 52 260 Volvobilar under 2013.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.108