Volvos försäljning i Kina över förväntan
2013 ökade försäljningen med 45,6 procent.
- Resultatet i Kina är över förväntningarna, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars, enligt Helsingborgs Dagblad. Vi har breddat produktprogrammet i Kina, vi har ökat antalet återförsäljare. Dessutom har vi en lokal organisation på plats i Kina som förstår de kinesiska kunderna, vad de vill ha och hur vi ska sälja bilar i Kina.
Men samtidigt som den kinesiska marknaden ökade så sjönk försäljningen under 2013 med 10,1 procent i USA.
- I USA drogs resultatet ner särskilt under november—december, som framstår som mycket låga. Men det beror på en del engångseffekter under hösten 2012, som drog upp försäljningen. Därmed framstår hösten 2013 som väldigt dålig, men det var egentligen hösten 2012 som var osedvanligt bra, säger Stefan Elfström.
I Sverige, som är Volvos tredje största marknad, såldes 52 260 Volvobilar under 2013.