Kris på Kockums
Ubåtstillverkaren måste få in order snarast.
I våras bröts överenskommelsen om nästa generations svenska ubåt A26 mellan svenska staten och Kockums tyska ägare ThyssenKrupp Marine Systems, TKMS, Orsaken var att TKMS inte vill lämna något fast pris för A26:orna utan istället vill man bygga ubåtarna mot löpande faktura. Försvarets materielverk har inte kunnat acceptera det tyska erbjudandet eftersom kontraktet kan bli avsevärt dyrare.
Liknande konflikt gäller även för byggkontraktet som omfattar halvtidsmodifiering av ubåtarna Gotland och Halland som Kockums väntat på sedan 2012.
– Ordern är inte stoppad men FMV och Försvarsmakten diskuterar en ny marin strategi, säger Toni Eriksson, kommunikationsdirektör på FMV.
John Ahlmark, kommunikationsdirektör på Kockums, vill inte kommentera om uteblivna order innebär varsel, men uppger att A26-ordern är strategiskt viktig.
– Vi inväntar byggbesked om A26. Utan ett sådant kommer vi i längden inte att kunna bibehålla kompetensen att utveckla ubåtar. På kort sikt förbereder vi oss att kunna sätta i gång att bygga snabbt den dag kontraktet kommer, säger han.