23948sdkhjf

Volvo Lastvagnar finalist i Stora Kommunikatörspriset 2014

Med Youtubesuccéer som The Epic Split och The Hamster Stunt i bagaget har Volvo Lastvagnar utsetts av en jury till en av två finalister till Stora Kommunikatörspriset.
2013 var året då lastbilar stod i centrum. Filmer som The Epic Split, The Hamster stunt och The Hook dominerade såväl Youtube som utrymmet i media. Nu nomineras Volvo Lastvagnar till Stora Kommunikatörspriset. Vinnaren röstas fram på Sveriges Kommunikatörers hemsida.

- Att lastbilskommunikation överhuvudtaget är med i de här sammanhangen är unikt. Vi har lyckats att få allmänheten intresserad av lastbilar på ett nytt sätt, säger Per Nilsson, PR-chef för Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.

Framgångsrik kombination av B2B och B2C
Volvo Lastvagnar utsetts av en jury till en av två finalister till Stora Kommunikatörspriset och nu är det folkets röster som utser vinnaren. Branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer står bakom utmärkelsen och de imponerades framför allt av Volvo Lastvagnars nyskapande kommunikationsstrategi:

- Volvo Trucks filmkampanj är ett lyckat exempel på hur B2B och B2C-marknadsföring smälter ihop. Kommunikationen sträcker sig utanför Sveriges gränser och har skapat sig en plats i den internationella kommunikationshistorien, skriver Sveriges Kommunikatörer i motiveringen.

Ingen slump
Målet med kommunikationen var att kickstarta lanseringen av Volvo Lastvagnars nya lastbilsserie med innovativ reklam för att därigenom skapa ett brett engagemang.

- Vad skapar engagemang? Det är en 10 000-kronorsfråga, men det som har gett oss bra resultat, som i fallet med The Epic split, är att den är relevant för många - allt från intresse för nya styrsystemet Volvo Dynamic Steering till fascinationen av Van Damme, säger Per Nilsson, PR-chef för Volvo Trucks.

De sex spektakulära lanseringsfilmerna följdes upp med omfattande pressmaterial som gått djupare in på lastbilarnas tekniska specifikationer och köregenskaper. Det stora genomslaget har inte varit slumpmässigt.

- Vi har arbetat långsiktigt och strategiskt för att nå ut till rätt målgrupper med både spännande och informativa budskap. Att lastbilar är coola har vi vetat länge - nu vet hela världen det, säger Per Nilsson.

Den 27 mars sker prisutdelningen på Skeppsholmen i Stockholm.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078