23948sdkhjf

Kina ligger bakom Volvo PV:s uppgång

Trots att Volvo Personvagnars intäkter minskade förra året gjorde bolaget en rörelsevinst, till stor del tack vare tillväxt i Kina.
Volvo PV:s rörelseresultat för 2013 uppgick till 1919 miljoner kronor, vilket är en tydlig förbättring jämfört med halvårsresultatet på minus 577 miljoner kronor. Bakomliggande orsaker till uppgången är både tillväxt i Kina samt ett omfattande sparande, skriver Trelleborgs Allehanda.

Men samtidigt som resultatet pekar uppåt minskade intäkterna för bolaget till 122,2 miljarder kronor från 124,5 miljarder 2012.



- Vi är väldigt nöjda med det, speciellt vändningen under andra halvåret. Det är tre faktorer som har bidragit - väldigt positiv utveckling i Kina, och att de nya bilmodellerna har sålt bra, det har bidragit både volymmässigt och marginalmässigt till vändningen. Kostnadskontrollen har också gett resultat, våra kostnader har gått ned med cirka 1,5 miljarder kronor, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef till TT.

Fortsatt ökning
I november startade Volvo produktionen i kinesiska Chengdu, där biltillverkaren planerar att producera cirka 30 000 bilar under 2014.
- Mot slutet av året kommer vi in med en andra modell, och då stiger det ytterligare. Kapaciteten ligger på 120 000 bilar, det kommer att ta ungefär tre år att nå den nivån som vi ser det nu, säger Håkan Samuelsson.

För innevarande år räknar Volvo med en ökad försäljning om minst fem procent.

I fjol var Kina var nära att gå om USA som Volvos största marknad. På den svenska marknaden ökade försäljningen med cirka 1 procent till 52 620 bilar, cirka 12 procent av företagets globala försäljning.

Kinesisk fabrik ger unika möjligheter
Inom en snar framtid planerar Volvo att påbörja export av bilarna som tillverkas i Kina, till grannländer. Tack vare att bolaget är ägt av Geely delar de inte sina intäkter i Kina i ett samriskbolag med en utomstående partner, vilket övriga konkurrerande västerländska bolag måste göra.

- Vi har en unik möjlighet att använda våra fabriker i Kina globalt. Långsiktigt ska de kinesiska fabrikerna fungera på samma sätt som fabrikerna i Belgien och Göteborg. Det kommer vi att se relativt snart, i första hand i Asien, säger Håkan Samuelsson.

Säljande reklam
En bakomliggande orsak till en ökande försäljning i Sverige är reklamvideon med Zlatan Ibrahimovic.

- Det är ett samarbete vi hoppas kunna fortsätta med under åren framöver, säger Håkan Samuelsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.113