Volvo stärker positionen på starkt växande marknad
Biltillverkaren är återigen i topp på den privata marknaden.
I branschorganisationen Bil Swedens rapport för april månads registreringsstatistik för den svenska bilmarknaden visar siffrorna att det är full fart på bilförsäljningen. Marknadsledaren heter Volvo Personbilar Sverige, som stärker toppositionen med en marknadsandel på 21 %.
-Vi ser nu tydligt utfallet av vår fantastiska försäljning under det första kvartalet 2014. Och med tanke på att orderboken fortfarande är rekordstor så ser vi positivt på utvecklingen framåt, säger Kristian Elvefors, försäljningsdirektör på Volvo Personbilar Sverige, i ett pressmeddelande.
Stark ökning
Ettan Volvo V70/XC70 har 2 245 registreringar medan fyran Volvo XC60 har 1 196 registreringar, vilket är mer än 60% fler än april 2013. På femte plats återfinns Volvo S60/V60 med 1028 registeringar och på sjätte plats Volvo V40/V40CC med 1 020 registreringar.
-Återigen är vi det största märket på privatmarknaden, mycket tack vare vår satsning på Volvo V40 och privatleasing. Vi ser generellt en stor efterfrågan på våra nya Drive-E drivlinor, som vi kommer uppmärksamma i vår kampanj tillsammans med Robyn. I och med modellår 2015 kommer alla våra modeller vara tillgängliga som miljöbil, säger Kristian Elvefors.