23948sdkhjf

Dacapo på Sverige-offensiv

Den danska stålgrossisten öppnar ytterligare ett kontor i Sverige – den här gången i Stockholm.
För tio år sedan gick Dacapo Stainless in på den svenska marknaden. De började i Malmö, förra året öppnades ett Göteborgskontor – och nu är det alltså dags för Stockholm.

– Stockholm kännetecknas av att ha en diversifierad industri, så möjligheterna är många. Dacapo kommer att gå efter samma segment som i övriga Sverige. Det viktigaste är att vi går för stora slutanvändare med särskilt fokus på användning av rör, rördelar och flänsar, säger Michael Lund, nytillträdd koncernförsäljningsdirektör på Dacapo Stainless.

Enligt Michael Lund har Dacapo Stainless upplevt en stadig tillväxt i Sverige, sedan starten för tio år sedan.

– Sverige är det land där vi har upplevt den högsta graden av stabilitet, och jag antar att man kan säga att vi i tysthet byggt sten på sten och gradvis uppnått en marknadsandel som gör oss till en nyckelspelare i Sverige. I starten blev vi mottagna med viss skepsis; Hur kan ett danskt företag utan lager i Sverige konkurrera med etablerade svenska spelare, frågade sig många.

– Men vi har från start trott på vår ”one cost center”-strategi, som innebär att vi har ett lager för rör, stång och plåt i Silkeborg centralt i Danmark – där erbjuder vi totalt 5500 ton rostfritt stål. Och ett lager på mer än fem miljoner Euro-fittings och flänsar, som ligger i Helmond i Holland. Detta ger oss en styrka, att vi kan hantera de flesta beställningar från lager, säger Michael Lund.

Väntar tillväxt i Sverige
I Stockholm kommer det nya kontoret att bemannas med de två säljarna Janne Rydberg och Ronnie Karlsson.

– För sex månader sedan etablerade vi oss i Göteborg, och nu har turen kommit till Stockholm. Det innebär att vi nu har 13 säljare i Sverige, vilket för sex månader sedan var sju, säger Michael Lund.

– Vår ambition är givetvis att med dessa nya kollegor följa en liknande tillväxt i marknadsandelar. Vi går inte efter övernormal tillväxt, vi behöver bara ha en naturlig marknadsandel inom våra kärnsegment, avslutar han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.079