Volvo Cars presenterar ny ledningsorganisation
Volvo Cars meddelade under gårdagen att företaget genomför ett antal större förändringar i ledningen. Detta som en förberedelse inför ”nästa steg i den globala förändringsresan”.
Företaget har även för första gången skapat en ny Senior Vice President-tjänst för företagets Chief Information Officer. "Den understryker informationsteknikens centrala roll vid framtidens biltillverkning och utvecklingen av uppkopplade produkter och tjänster till bilarna", skriver Volvo i ett pressmeddelande.
– På medellång sikt planerar Volvo Cars att i det närmaste fördubbla försäljningen. Ingen annan biltillverkare på marknaden i dag har ett så ambitiöst mål. För att kunna överblicka den extremt snabba tillväxten behöver vi en fokuserad och enkel ledarskapsstruktur. Och det är precis det har vi infört i dag, säger vd och koncernchef Håkan Samuelsson.
De blir ansvariga
Som företaget meddelade i januari kommer Amerikaregionen nu att omfatta Nordamerika, Sydamerika och Kanada. Regionen leds av Lex Kerssemakers, tidigare SVP Product Strategy and Vehicle Line Management. Lex Kerssemakers är redan på plats i USA.
Asienregionen består av Kina, Volvos största enskilda försäljningsland, och andra snabbväxande regionala marknader i Asien. Regionen kommer att ledas av Lars Danielson, tidigare SVP Volvo Car China Operations, som en återspegling av Volvos nya fokus på försäljningstillväxt i hela Asienregionen.
EMEA-regionen kommer att ledas av Anders Gustafsson, nuvarande VD för Volvo Car Sverige.
Alla tre får fullständigt verksamhetsansvar för sin respektive region, bland annat för försäljning, marknadsandelar, marknadsresultat och kundnöjdhet.
Alain Visser, SVP Marketing, Sales and Customer Service (MSS), har globalt strategiskt ansvar för försäljning, marknadsföring och kundservice. I ett nära samarbete med finans kommer MSS att ha ansvaret för att driva fram företagets kommersiella resultat. Han ansvarar för att definiera Volvo Cars globala strategier och ska jobba med de tre regionerna för att se till att marknadsaktiviteterna upplevs konsekventa, trovärdiga och övertygande.