23948sdkhjf

Volvo tappar fart i Kina

Analytiker menar att Volvo varit för dåliga på att anpassa sig till vad kinesiska kunder efterfrågar.
Kina blev i fjol Volvos enskilt största marknad. Men nu ifrågasätts företagets strategi av kinesiska analytiker, rapporterar TT.

De tyska premiummärkena, Audi, Mercedes-Benz och BMW, har ökat med mellan 7 och 17 procent under första kvartalet – medan Volvo nu backar i Kina. Detta på grund av, enligt analytikerna, gamla bilmodeller och fel attityd.

– Vi bedömde att Volvo med kinesiska ägare och med Kina som sin andra hemmamarknad skulle ha en fördel och kunna utmana tyskarna. Men bolaget har inte levt upp till förväntningarna och nu är vi mer bekymrade för Volvos framtid, säger Bin Zhu, prognoschef analytikerfirman LMC Automotive i Shanghai, till på som är prognoschef för Kina på analytikerfirman LMC Automotive i Shanghai.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.11