Fortsatt satsning på Volvosteget
Metal Supply ställer tre frågor till Karin Wik, kommunikationschef på Volvo – som meddelat att det blir en fortsättning på den yrkesinriktade utbildningen Volvosteget.
– Volvosteget är en långsiktig investering för Volvokoncernen med syfte att säkra tillgången på kompetens på sikt, väcka ungas intresse för jobb inom industrin och samtidigt göra en insats för arbetslösa ungdomar. Volvosteget startades som en treårig satsning. Det positiva utfallet gör att vi vill fortsätta erbjuda utbildningen för att locka unga till industrin och på så sätt säkra vår framtida kompetensförsörjning.
Vad har ni fått för respons av deltagarna?
– Vi har fått mycket god respons på utbildningen. Det har varit stort intresse bland unga att söka, över 8 000 ansökningar totalt. 96 procent av deltagarna är nöjda med utbildningen och deltagarna uppskattades också bland övrig personal på våra arbetsplatser.
Hur har det gått för deltagarna efter utbildningen?
– Drygt 70 procent av tidigare deltagare är inte längre inskrivna hos Arbetsförmedlingen. Ett 60-tal personer bland tidigare deltagare har fått anställning inom koncernen och cirka 100 har fått arbete hos oss genom bemanningsföretag. En mätning bland tidigare deltagare, gjord i maj 2015, visar att 75 procent har jobb, varav 59 procent jobbar inom industrisektorn.
Artikeln är en del av vårt tema om Tre frågor.