Efter förluståren – Fimek på rätt spår igen
Efter två år med röda siffror och besparingar börjar värmländska Fimek blicka framåt. ”Vi bedömer att vi kommer att göra break-even under slutet av 2015”, säger vd Anders Blomgren till Metal Supply.
Resultatet, efter finansiella kostnader, landade på en förlust på drygt två miljoner kronor. Men detta ska jämföras med året innan, då förlusten låg på nära 22,5 miljoner. Omsättningen i sin tur uppgick till 136 miljoner kronor (134) för 2014.
– Som du mycket riktigt nämner har resultatet förbättrats avsevärt, trots fortsatt minusresultat under helåret 2014. Under 2013 och 2014 har vi tagit stora kostnader för att effektivisera Fimek och det är detta som ligger till grund för vårt förbättrade resultat. Vi har under detta år fortsatt effektiviseringen av våra processer och bedömer att vi kommer att göra break-even under slutet av 2015, säger vd Anders Blomgren till Metal Supply.
Flera nya avtal
Fimek är underleverantör till tillverkningsindustrin av avancerade komponenter, inom mekanisk verkstadsindustri. Verksamheten omfattar i huvudsak bearbetning, värmebehandling, slipning och polering av såväl stål- som smidesprodukter.
En viktig del i företagets senaste arbete har varit att bredda kundbasen. Ett arbete som Anders Blomgren förklarar har gått bra, och där ledningen hoppas på fortsatt positiv utveckling under hösten.
– Vi har under våren knutit en ny strategisk kund till företaget och vi ligger i slutförhandling med ytterligare en internationellt viktig och strategisk kund under tidig höst, berättar vd:n.
– Båda dessa kunder ligger inom nya marknadssegment, vilket har varit viktigt för oss. I tillägg för vi diskussioner med såväl ett antal befintliga som nya kunder inom både existerande och nya marknadssegment där vi kan utnyttja vår kompetens inom skärande bearbetning, värmebehandling och slipning, fortsätter han.
"Ser positivt på framtiden"
Enligt vd:n är det viktigaste för Fimek just nu att öka beläggningen i maskinparken.
– I dagsläget har vi mycket ledig kapacitet och det är också därför det är viktigt för oss att bredda kundbasen, både inom våra tre marknadssegment såväl som att hitta nya. Vi ser positivt på framtiden och känner att den effektivisering som har gjorts i företaget kommer att ge oss bra förutsättningar när vi nu inleder samarbete med nya kunder.