AP&T utvecklar konkurrenskraftigt alternativ till fordonsdetaljer
Företaget medverkar i ett europeiskt forskningssamarbete med fokus på att minska vikten på morgondagens fordon.
Målet för samarbetet, som ingår i EU:s sjunde ramprogram för forskning och utveckling, är att utveckla en ny metod – Hot Form Quench (HFQ®) – för konkurrenskraftig produktion av komplexa komponenter i höghållfast aluminium. Metoden ger en extremt god formbarhet och materialstabilitet, och kan ersätta andra långsammare eller mer materialintensiva tillverkningsmetoder.
– Det här ett oerhört spännande projekt där vi kan använda vårt kunnande inom presshärdning av ståldetaljer för att skapa en effektiv produktionslösning även för aluminiumdelar. Men aluminium ställer delvis andra krav på utformning och styrning av processen, berättar dr Christian Koroschetz, projektledare vid AP&T:s center för forskning och utveckling i Ulricehamn, i ett pressmeddelande.
Positivt resultat
AP&T har genomfört en rad tillverkningstester under de drygt 18 månader projektet pågått. Nyligen formades till exempel en innerdel till en bildörr för Lotus företagets R&D Center i Ulricehamn. Det är den första bildörr i världen där innerdelen tillverkats i höghållfast aluminium i ett och samma formningsmoment.
– Resultatet är väldigt uppmuntrande. Vi lyckades möta kraven på styrka och hållfasthet trots att materialet sträcktes ut med upp till 50 % från en tjocklek på bara 2 millimeter. Det skulle inte varit möjligt med konventionell kallformning, säger Christian Koroschetz.
Halvvägs genom projektet ser AP&T positivt på de framtida möjligheterna för den nya metoden.
– Absolut, det finns ett stort intresse bland kunderna att övergå till lättviktsmaterial och vi har siktet inställt på att utveckla en konkurrenskraftig produktionslösning innan projektet avslutas, säger dr Martin Skrikerud, Chief Technical Officer på AP&T.
Komponenter i lättare material skapar nya möjligheter för transportmedelstillverkarna att minska både bränsleförbrukning och emissioner från morgondagens fordon. Men för att nya alternativ ska bli intressanta krävs inte bara att de bidrar till låg miljöpåverkan. De måste också vara lika bra eller bättre än dagens när det gäller säkerhet, kvalitet och tillverkningskostnad.