Volvo Trucks tar internationell utmärkelse
Förra veckan avgjordes den internationella tävlingen Digital Communication Awards i Berlin. Volvo Trucks tillsammans med Spoon vann första pris för den uppmärksammade kampanjen Volvo Trucks. Vs. Koenigsegg.
– Vi är oerhört glada och stolta över den här utmärkelsen. Konkurrensen i Digital Communication Awards är stenhård och vårt case tävlade mot flera fantastiska kampanjer, bland annat från Turkish Airlines, säger Eric Lundekrans, Account Director på Spoon.
Testar Volvos påstående
I filmen Volvo Trucks vs. Koenigsegg kör racingföraren Tiff Needell en Volvo FH mot en av världens snabbaste sportbilar – en Koenigsegg One:1. Syftet var att undersöka om Volvo FH med den nya växellådan I-Shift Dual Clutch verkligen kan jämföras med en sportbil, så som Volvo Trucks påstår.
Kampanjen kring filmen har uppmärksammats internationellt och tidigare vunnit utmärkelsen ”best use of social media” vid Content Marketing Awards i USA.
Filmen som kampanjen bygger på dubbades på tyska och översattes till 16 språk för att nå en internationell publik. I dag har filmen 2,5 miljoner visningar på Youtube och i samband med kampanjen nådde Volvo Trucks ut till samtliga stora lastbilsmedier världen över, med 412 artiklar i 35 länder.