Elbilarnas framtid finns i Kina och Indien
Kina och Indien kommer att stå för utvecklingen av framtidens el- och hybridbilar värderar experter. Detta för att hemmamarknaderna där är enorma och dessutom kräver elbilarna total nytänkning när det gäller bilproduktion.
Flera internationella experter, bl.a. Garel Rhys, ekonomiprofessor på Cardiff Business School, har uttalat sig om ämnet till den danska tidningen Ugebrevet Mandag Morgen. Enligt honom kommer el- och hybridbilarna att vända upp och ned på bilindustrin, och vi ska vända oss mot Indien och Kina om vi vill få inblick i framtidens bilar. »De största bilproducenterna kommer att vara kinesiska och indiska, det är helt säkert. Framtidens största marknader finns här, och speciellt den kinesiska regeringen har både viljan och möjligheterna att finansiera en sådan utveckling,« säger Garel Rhys.
DYD (Build Your Dreams) har uttalat att de kommer att vara Kinas största bilproducent innan 2014. Vägen dit går bl.a. med den plug-in-hybridbil som släpps på marknaden i höst.
Om nya biltyper ska på banan måste hela produktionen genomgå en genomgripande ändring.
Paul Nieuwenhuis från Cardiff Business School, specialist på bilindustrins affärsmetoder, säger följande: »Vi har länge påstått att när man byter drivsystem så bör man byta ut hela bilen. Detta betyder att man bör byta ut hela industrin som producerar bilen. Och i så fall ska hela fordonsparadigmet – det sättet fordonet används på – förnyas.
Det skulle innebära ett uppgör med en industri där hela produktionen handlar om att producera och bygga in motorer i stålramar.
Konsumenterna i sin tur måste fundera på om en bil absolut måste kunna köra 50 mil på en laddning och transportera 5 personer. Men nuvarande teknologi måste man nog förvänta mindre kompromisser om man vill köra miljövänligt.
Källa: Ingeniøren
www.ing.dk