23948sdkhjf

De höjer tillverkarnas konkurrenskraft

Det som vi tillför är en vidareutveckling av produkten för att företaget på så sätt ska bli mer konkurrenskraftigt, säger Joakim Olsson delägare av teknikkonsultföretaget Conmore.
Ett exempel på hur Conmore arbetar är deras uppdrag att genomföra en kostnadsrationalisering av dukskyltar till Londons dubbeldäckare. Kunden var tillverkaren Mobitec från Herrljunga. En dukskylt har många rörliga delar, är mekaniskt komplex och tar lång tid att montera.

Tillsammans med ett team från Mobitec satte sig Conmores konsulter ner och helt enkelt skruvade isär skylten för att gå igenom den i minsta detalj.

– Det finns alltid saker och ting att hitta. Framför allt om det är många monteringsdetaljer som sätts ihop. Det går alltid att rationalisera någon skruv där, någon bricka där. Om det är stor volym så blir det pengar av det, säger Joakim Olsson.

Uppdraget från Mobitec är typiskt för Conmore. Snabba ryck, tuffa krav och praktisk problemlösning. Tillsammans med kunden kan de förädla en produkt och samtidigt höja konkurrenskraften hos företaget. På så sätt blir Conmore en länk mellan företaget/kunden som har en produktidé och företaget/kunden som står för tillverkningen.

– Många producenter är ganska defensiva i sitt agerande på marknaden. De väntar tills kunderna kommer och frågar om de kan producera en specifik detalj. Samtidigt är de väldigt hårt konkurrensutsatta från såväl Sverige som internationellt. Kan man då vara med och förädla slutkundens produkt, tar man det ett steg längre och hamnar i en annan konkurrenssituation, säger Joakim Olsson.

Conmores kunder är bland annat Volvo Personvagnar och Volvo Lastvagnar. Uppdragen är allt från produktutveckling och mekaniska konstruktionslösningar till krocksäkerhet och verifiering.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125