Bombardier vill ha färre underleverantörer
Men tågjätten letar samtidigt efter nya samarbeten.
Järnvägsbranschen, som omsätter upp emot 1 600 miljarder kronor per år, växer också starkt i Sverige. Inte minst öppnar nya projekt som den nya stambanan Ostlänken mellan Linköping och Järna upp nya möjligheter för underleverantörer, samtidigt som Västlänken och nya tunnelbanelinjer i Stockholm är under uppbyggnad.
Men samtidigt som Bombardier vill krympa antalet underleverantörer letar tågjätten numera bredare efter nya samarbeten.
– Ibland är järnvägsindustrin ganska konservativ. Vi kan ha varit för snäva tidigare och enbart tittat på järnvägsleverantörer, sade han och berättade sedan vad de söker i en underleverantör, sade Pär Isaksson.
Han säger vidare:
– Vi vill ha långsiktiga relationer och att våra leverantörer ska följa med på resan runt om i världen. Det ska passa för vad vi gör i Sverige, liksom i England eller Spanien. Men det viktigaste är att helheten känns bra. Det räcker inte att bara ha en bra produkt.