23948sdkhjf

Tyskar på jakt efter svenska underleverantörer

Svenska underleverantörer måste besvara kärleksförklaringen från den tyska industrin, tycker Sinf.
När tyska industriföretag ska stärka sin kompetens riktar de blicken mot svenska underleverantörer. Det enligt Svensk Industriförening, Sinf, som nyligen släppt sin årliga exportkartläggningen.

— Det är naturligtvis ett kvitto på att Sverige står högt i kurs inom flera områden. Nu måste vi arbeta mer politiskt för att ge svenska små och medelstora företagare ett stöd för att nå ut med sina tjänster och produkter, säger Anders Ekdahl, vd på Svensk Industriförening Sinf, i ett pressmeddelande.

Under 2014-2015 vände den positiva trenden för små och medelstora underleverantörer till verkstads- och fordonsindustrin i fråga om exportandelen av försäljningen.

— Oro i världen gör att de mindre och medelstora företagen håller igen på sina exportsatsningar. Om de hade ett bättre stöd från det offentliga exportfrämjandet skulle utvecklingen kunna vara positiv. Förhoppningar på regeringens nya exportstrategi finns, men företagen vill se konkreta åtgärder som till exempel gemensamma satsningar på internationella mässdeltagande. Ett offensivt Team Sweden vore en välgörande injektion.

Enligt Timo Kabus, projektledare för Tysk-Svenska Handelskammaren, finns det stor potential för svenska underleverantörer inom ramen för Tysklands "Industrie 4.0”. Bland annat pekar han på svenska konkurrensfördelar som innovativa produkter och tjänster, entreprenörsanda och geografisk närhet.

— Helt klart är att svenska underleverantörer står högt i kurs och vårt uppdrag är att hitta de som vill etablera sig på den tyska marknaden. Det finns mycket som vår marknad kan dra nytta av, bland annat den svenska entreprenörsandan, innovationskraften och platta organisationsstrukturen. Inte minst passar den svenska entreprenörsandan väl för den tyska marknaden, säger Timo Kabus, i ett pressmeddelande.

Anders Ekdahl från Sinf tycker att även de svenska företagarna "måste ta sitt ansvar".

— Med tanke på att 78 procent av underleverantörerna bedömer att Tyskland är en intressant exportmarknad är det glädjande att Tysk-Svenska Handelskammaren pekar ut svenska företag som önskade partners. Den utsträckta handen måste företagen agera på nu, säger Anders Ekdahl.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.064