Ahlsell: Ny webbutik förenklar för kunder
Syftet med den nya sajten är att skapa en effektivare digital försäljning.
– Vi har exempelvis gjort det enklare för kunden att handla samt att hitta information om produkterna i sortimentet, jämfört med i vår tidigare internetbutik, förklarar Mårten Forssell, e-handelsansvarig och huvudprojektledare för Metal Supply.
Den nya webbutiken knyter samman produktsystem med affärssystem och ser till att information om exempelvis kampanjer kommuniceras på samma sätt i alla säljkanaler, vilket skapar ett enhetligt budskap mot kund.
Plattformen skapar också en effektivare organisation där säljarna får större möjlighet att med sin spetskompetens fungera som rådgivare för kunderna, istället för att lägga tid på att registrera order.
– På så sätt tar vi bättre tillvara på säljarnas spetskompetens, förklarar Mårten Forssell.
Förstudien till projektet inleddes i början av 2014 och sedan augusti samma år har Ahlsell tillsammans med Avensia arbetat med att bygga och utveckla det rätta systemet.
– Det här är inte fulländat utan snarare början på någonting. Med vår nya sajt har vi en modern plattform att fortsätta utvecklingen med att förändra Ahlsell mot en mer digital organisation, avslutar Mårten Forssell.
Webbutiken lanserades 17 november. Den gamla internetbutiken kommer att leva kvar fram till slutet av december.