23948sdkhjf

Annonsering på internet ökade med 39,5 procent i 2007

Annonsering flyttas i hastigt stigande omfång över på internet. Man förväntar att internetannonsering kommer att vara större än tidningsannonsering i 2008.
Enligt den årliga reklamkonsumentundersökningen från Dansk Oplagskontrol omsattes för 2,5 miljarder DKK på internetannonsering under 2007. Det är en ökning på 39,5 procent jämfört med 2006. Omsättningen på tidningsannonsering ilåg på 3,2 miljarder DKK efter ett fall på 7,6 procent.
Man förväntar att internetannonseringen går om den traditionella annonseringen i 2008.

”Annonsörerna är tvungna att investera pengar där de kan se att det ger resultat. Dagbladen har inte viljat eller kunnat dokumentera den effekten.” säger Otto B. Christiansen, vd för Dansk Annonsörförening, till danska Jyllands-Posten.

Annonsomsättningen ökade generellt med 5,9 procent förra året. Annonsering i magasin och fackblad ökade med 2,6 procent.

Med ett nordiskt perspektiv utgör annonsmarknaden på internet 16 procent i Sverige, 11 procent i Norge och 17 procent i Danmark.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078