Volvos hemliga Kinamodell
– Vi lyfter Geely till en helt ny nivå, säger Mats Fägerhag, vd för Cevt, till Göteborgs-Posten.
– Vi har till exempel fem nivåer på klimatsystemet, förklarar Mats Fägerhag.
Vill nå nya marknader
Även om skillnaden är stor på de kommande Volvo och Geelybilarna, så innebär den nya arkitekturen, enligt Mats Fägerhag, ett ordentligt kliv uppåt för det kinesiska märket.
– Vi lyfter Geely till en helt ny nivå, säger han till tidningen.
För Geely, som tidigare förutom i Kina haft sin marknad i länder som Iran och Irak, innebär utvecklingen att man kommer att försöka etablera sig på andra marknader.
– Geely har ambitionen att bli ett globalt varumärke, så vi utvecklar bilen för en global marknad. Det vi tar fram är ju en helt ny produkt.
Och Mats Fägerhag är positiv.
– Jag är optimistisk. Jag tror att det kan finnas ett intresse för Geely, inte minst med kopplingen till Volvo. Kunder som inte har råd med en Volvo kanske väljer en Geely i stället.
Mats Fägerhag, vd på Cevt, kan inte sätta datum på när de första bilarna som företaget utvecklat är klara, men det kommer att ske "ganska snart".