Skogen tillverkar framtidens bil
Framtidens lätta och bränslesnåla bilar kan tillverkas av material från våra svenska skogar. Det påvisar ett forskarteam från Innventia, Swerea och KTH som nu demonstrerar detta genom en modellbil.
Kostnaden måste minska
Kolfiberkompositer är lätta och starka och har många användningsområden. Det som idag huvudsakligen begränsar efterfrågan är den höga kostnaden, därför används det främst i produkter där prestanda prioriteras. Lignin är en biprodukt vid pappermassatillverkning som kan produceras kostnadseffektivt.
"Att använda lignin skulle ge väsentligt ökad tillgång på råvara som dessutom är biobaserad. Även ”normala” bilar och andra alldagliga produkter skulle kunna tillverkas i kolfiber. Lättare bilar innebär lägre bränsleförbrukning eller längre räckvidd för elbilar", skriver Swerea i ett pressmeddelande.
– Vi tror på storskalig tillverkning av lättviktsmaterial och därför måste tillverkningsmetoderna för kompositer bli mer kostnadseffektiva. Det finns ingen anledning att tro annat än att dagens fossiloljebaserade kolfibrer kommer att kunna ersättas med ligninkolfibern i dessa tillverkningsprocesser, säger Birgitha Nyström, Forskningsledare för materialteknik på Swerea SICOMP.
Innventia och Swerea lanserade 2014 en plan för hur svensk ligninbaserad kolfiber skulle bli tillgänglig inom en tioårsperiod. Nästa steg, enligt forskarna, är en processlinje i pilotskala med kontinuerlig produktion för att kunna identifiera de utmaningar som alltid uppkommer vid uppskalning. Dessutom behövs större mängder kolfiber för att utvärdera kompositer och kompositdetaljer.
– Ytterligare satsningar krävs för att vi ska nå vårt mål. Vårt arbete i olika projekt syftar till att använda lignin så värdefullt som möjligt, säger Per Tomani, ansvarig för Fokusområdet Lignin & Kolfibrer på Innventia.
Arbetet har utförts inom Strategiska innovationsprogrammet BioInnovation, en gemensam satsning av VINNOVA, Formas och Energimyndigheten.